• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som verdelen over meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

christel85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 nov 2015
Goedemiddag,

Ik wil graag een bedrag gelijkwaardig verdelen over meerdere cellen ivm een te maken jaarbudget. Mocht blijken dat de behaalde omzet niet gerealiseerd is en lager ligt dan moet het gedeelte wat we te kort komen opgeteld worden bij de rest van de weken (ook weer evenredig verdelen).

Zoals het nu is wordt het bedrag uit cel B57 evenredig verdeeld over de cellen B4 t/m cel B55. Stel dat de omzet in week 1 dus 60000 (cel C4) blijkt te zijn, dan wil ik dat wat er tekort komt met cel B4 verrekend wordt met de cellen C5 t/m C55 enz.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

gr. Christel

Bekijk bijlage Weekverdeling 2016.xlsm

Bedoel je het zo:

=($B4-$C4)/(52-$A$4)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo Roncancio,

Nee dit bedoel ik niet. Ik ben al wel een stuk verder.

Met onderstaande formule
=ALS(ISLEEG(C4);(8000000-SOM($C$4:$C$55))/(52-AANTAL($C$4:$C$55));C4)

Als ik dan in kolom C zelf iets handmatig invoer dan wordt dit inderdaad verrekend. Ik wil echter dat hij rekening houdt met het feit dat ik werkbare dagen op blad 2 heb ingevuld. Nu verdeelt hij het gewoon klakkeloos in 52 weken omdat ik dit zo in de formule heb verwerkt. Mocht je me nog verder kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Bedankt voor je reactie.

Probeer deze eens:
Code:
=ALS(C4="";($B$57-SOM($C$4:$C$55))*B4/SOM.ALS($C$4:$C$55;"=";$B$4:$B$55);C4)

Nooit geweten dat er ook gegevens op het 2e werkblad staan.
Volgens mij klopt het zo beter.

Code:
=($B$4-$C$4)/SOM(Blad2!$B$3:$B$53)*Blad2!B3

Met vriendelijke groet,

Roncancio

MarcelBeug, dit was wat ik bedoelde! Hartstikke fijn dank je wel voor je hulp. :D

Roncancio, jij natuurlijk ook! :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan