• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som, vert.zoeken ofzo

Status
Niet open voor verdere reacties.

tsjokko

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2005
Hallo,
Ik heb een file met maandgegevens. Op ieder blad staat 1 dag met zo'n 380 rijen. Ik wil graag blad 1 maken met totalen per dag + een maandtotaal.
In kolom F heb ik per dag 4 tot 6 variabelen.
Ik heb gedacht aan vert zoeken en dan de gegevens verborgen maken en alleen de totalen laten zien. Dit lijkt mij eenvoudiger te kunnen. Het voorbeeldje is wat kaal doordat wegens privacy e.e.a. weggelaten is. het gaat om kolommen F en P.
Wie kan mij dit kunstje leren?

Ricky

Bijlagen

Hoi again,

Of ik was iets te onduidelijk of het was niet zo eenvoudig. Ik heb het nu opgelost met de volgende formule.

=SOM.ALS(Blad3!$F$1:$F$400;D$2;Blad3!$P$1:$P$400)

Dit werkt goed op 1 probleem na. Het doorvoeren is mij bekend qua instelling en $ teken. Maar hoe krijg ik voor elkaar dat bij het kopieren naar beneden "blad3" verspringt naar "Blad4"

Ricky

Hoi Ricky,

In plaats van Som.als kun je beter Somproduct gebruiken. Dat geeft veel meer mogelijkheden.

Ten eerste zou ik de maanden naast elkaar zetten op 1 blad. Per maand heb je dan 20 kolommen, dat moet genoeg zijn (dat is de 20 in de Verschuiving-formule).
In kolom B op blad 4 moet naast de datum de maand even toegevoegd worden. De formule weet dan exact in welke kolom er gezocht moet worden.

=somproduct((Verschuiving(Blad1!$B$1:$B$12000;0;($B4-1)*20)=$A4)*(Verschuiving(Blad1!$F$1:$F$12000;0;($B4-1)*20)=B$3)*Verschuiving(Blad1!$P$1:$P$12000;0;($B4-1)*20))

Natuurlijk kun je dezelfde formule ook gebruiken als je de gegevens per kwartaal onder elkaar zet of per half jaar (per jaar kan niet wegens een gebrek aan rijen).

Kijk ook even naar de oplossing van Luc in deze link:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=213342

Jeroen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan