• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som zónder getal (moet tekst zijn)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mariskac

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2010
In onze distributielijsten worden de producten aangemerkt met cijfers, en daaronder de aantallen verkocht. Deze komen 2x per week, en nogal bewerkelijk om de titelregels te verwijderen. Ik wil een SOM zónder die 'titels'. Ik heb die getallen aangemerkt als "tekst" maar daar trekt xl zich niets van aan: hij telt het toch op.
Heeft iemand een briljante oplossing?

Eeh, zorgen dat je SOM-formule de titelregels niet meeneemt?

Ik denk dat ik je vraag niet snap. Kun je een voorbeeldbestandje plaatsen?

Som zonder een enkel getal (is eigenlijk tekst)

Sorry, wellicht wat onduidelijk...

Zie bijlage: het probleem met de distributielijsten is dat wij ze krijgen als volgt: kolommen met alleen aantallen als een bepaald product verkocht is. De producten hebben hierin geen namen maar cijfers. Omdat die lijsten dus altijd wisselen van formaat (ene keer wél product 3, andere keer niet dus in die kolom staat nu bijv. product 4), kan ik de bestellingen niet onder elkaar plakken omdat dat de titels/productnrs niet meer kloppen. Nu wil ik wel een totaalaantal verkochte producten, maar als ik dan de SOM doe, telt ie de getallen van de producten mee: de titels dus eigenlijk.
Hoe kan ik van die getallen tekst maken of in elk geval dat ie ze NIET meetelt....

Wij krijgen die lijsten 2x per week, het wordt heel bewerkelijk om die per keer aan te passen, vandaar mijn vraag!

Bijlagen

Kan eventueel ook zonder hulpkolom (matrixformule)
Code:
=SOM(ALS(REST(RIJ(B1:B10);2)=0;B1:B10;0))

Succes,

Marsikac

Met de volgende work-around lukt het :

Code:
=SOM(E1:E15)-SOM.ALS($A$1:$A$14;"NR";$E$1:$E$14)

Deze telt het aantal regels waar in kolom A "NR" staat.

Briljant!!

Er zijn inderdaad meerdere wegen, mooi he: excel!

Harstikke bedankt, dit gaat het worden!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan