• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somals met voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack009

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
hallo ik wil graag de functie somals toepassen.
zie voorbeeld bestand. nu telt hij alle keren dat een naam voorkomt de waarden die daarbij horen op. maar nu wil ik bijvoorbeeld de 5e tot en met de 10e keer dat een naam voorkomt optellen en de rest niet.

hopelijk is het duidelijk wat ik bedoelBekijk bijlage somals.xlsx

Dus het moet een soort gemiddelde zijn? dan heb ik iets voor u. Anders........:o

Cobbe:thumb:

Zo zou het kunnen.
Matrixformule: na kopiëren vanaf hier Ctrl+Shift+Enter i.p.v. Enter.
Code:
=SOM.ALS(INDIRECT("A"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");5)&":A"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");10));D1;INDIRECT("B"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");5)&":B"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");10)))

Zo zou het kunnen.
Matrixformule: na kopiëren vanaf hier Ctrl+Shift+Enter i.p.v. Enter.
Code:
=SOM.ALS(INDIRECT("A"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");5)&":A"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");10));D1;INDIRECT("B"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");5)&":B"&KLEINSTE(ALS($A$1:$A$50=D1;RIJ($1:$50);"");10)))

ik heb de formule gekopieerd maar het werkt niet of ik doe iets verkeerd

waarschijnlijk heb je de formule niet met cntr+shift+enter afgesloten (matrixformule).

ik heb de formule van Harry in jouw bestandje gezet.

de uitkomst van alle 3 namen is 60 (zoals je ook hebt gevraagd).

de formule van harry werkt (uiteraard). :thumb:

Bijlagen

Ik zie het ik was dat idd vergeten

HSV en Oeldere bedankt voor alle hulp:thumb::thumb:

groeten jack009

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan