• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommatie klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandra1978

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2011
Berichten
64
Hallo,

Ik zit met iets vreemd:

Ik heb een som in cel AJ543 : dit zijn het totaal aantal mensen die ingeschreven zijn in alle klassen
Dan een som in cel AK542: dit is het totaal aantal mensen ingeschreven op die dag
Deze sommatie gaat verder in de kolommen daarnaast, telkens per dag

Dit betekent dat wanneer ik het verschil maak van : totaal aantal op 2 juni (AM543) min totaal aantal op 1 juni (AJ543), ik een getal moet krijgen dat gelijk is aan: aantal ingeschreven op 2 juni (AN542).

Dit komt echter niet uit, heb mijn hoofd hier al over gebroken en ben redelijk bekend met excel, maar ik mis blijkbaar iets...

Bekijk bijlage 2015-2016_Rooster_Prijzen_Klasaantal.xlsx
 
Moet de uitkomst in kolom AM niet telkens de som zijn van AJ + AK?

Oh wacht, ik zie inderdaad dat AK al bij AJ zelf zit opgeteld en AN al bij AM.
 
Laatst bewerkt:
Sommige cellen in kolom AJ zijn grijs gekleurd zonder waarde terwijl die wel zichtbaar zijn in kolom AM.
Uiteraard krijg je dan een groter aantal in de som van kolom AM dan in die van AJ.
Hierdoor zal het verschil inderdaad verschillen dan de som van kolom AN.

Zie bijv. Cel AJ 467 en Cel AM 467
 
Bijvoorbeeld in rij 70 zitten er opeens wel mensen in de klas zonder (die dag) ingeschreven te zijn. De Als.FOUT formule pakt dit soort dingen niet
 
Oplossing: (kolom AJ)
Vervang:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E3;eenjuni;2;ONWAAR);"")

door:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E3;eenjuni;2;ONWAAR);"0")

En dan uiteraard de formule nog doortrekken ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt

Ok , nu zie ik het , bedankt.

Ik had in mijn vert.zoeken formule in de cellen erboven gezet dat bij een 'onwaar' antwoord, niets ingevuld moest worden. Waardoor natuurlijk mijn aftreksom in de war is gekomen, met als gevolg een verkeerde optelling.
Ik heb het nu veranderd naar '0' ipv 'leeg', waardoor het opgelost is.

Merci,
Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan