• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommatie met meerdere (3) criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lemmy

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2004
In een excelbestand wil ik iets automatisch laten optellen waarbij een drietal criteriums van belang zijn. Ben al even aan het prutsen maar kom er niet uit.....

Dus bij deze de vraag:

in kolom C staan diverse producten genoteerd, in kolom D staat of er al dan niet een geslaagd contact is geweest (X is contact, niks ingevuld dan geen contact) en in kolom H tenslotte staat het getal 1,2 of 3 (deze getallen zijn niks meer dan codes voor 'niet verstuurd', 'wel verstuurd' of 'anders')

Wat ik nu graag wil is een formule waarbij in een werkblad het aantal posten komt te staan (gaat met dus puur om het aantal in cijfers) die voldoen aan:
-bij product A, B, C (in kolom C) enz is er sprake van een x-maal geslaagd contact (kolom D) en hierbij is iets verstuurd (in kolm H staat dan een 2). Het gaat er dus om dat er én sprake moet zijn van een geslaagd contact én er moet iets verstuurd zijn. Per product wil ik dit graag weten. In een bepaalde cel mag dus alleen het aantal komen te staan waarbij sprake is van een geslaagd contact waarbij iets verstuurd is voor product A. In een volgende cel voor product B enzovoort.

Iemand enig idee hoe de formule moet luiden???

Alvast dank!

Gr
Lemmy
deejay_lemmy-at-hotmail-dot-com

Hang eens een voorbeeldbestand aan ipv een half blad tekst te typen. Je kan in het bestand nog altijd aangeven wat het resultaat zou moeten zijn.

Nog even zeggen dat het zeker in orde gaat komen met de SOMPRODUCT functie. Alleen hebben we meer details nodig over bereiken, e.d. om de exacte formule te kunnen geven.

Wigi

bij deze het zip-bestand. In het 1e werkblad staat de data, in het 2e werkblad de berekeningen. Ik heb er ook nog even een stukje tekst ingevoegd voor de duidelijkheid.

Thx
Lemmy

Bijlagen

Kijk je bestand nog eens na en de tekst die je er bij hebt geschreven ter informatie. Daar zitten volgens mij meerdere fouten in. Ik zie bv. geen C6 die en een goed contact had en verzonden werd.

Okay, ik heb het bestand even aangepast (en nog wat overbodige info verwijderd of verborgen; dat is voor deze vraag namelijk toch niet relevant).

Gaat me puur om de formule; als ik die eenmaal weet kan ik hem ook voor andere cellen gebruiken. De formule aantal.als ken ik bijvoorbeeld wel, maar dan kan ik maar 1 zoekcriterium aangeven. En ik wil nu juist 3 (en voor een aantal andere kolommen 2) criteriums opgeven. In het 2e werkblad staat wel aangegeven wat ik precies bedoel.

Thx
Lemmy

Bijlagen

Lemmy

zie bijlage.

De +-- mag wat raar lijken:

de + is de gewone + als altijd
de -- direct daarachter zet TRUE om in 1 en FALSE in 0. Als je dus een bereik afgaat en een voorwaarde test (die staat telkens tussen haakjes en geeft TRUE of FALSE) dan zet -- dat om in 1 of 0.

Indien nog problemen, vraag gerust.

Wigi

Bijlagen

Hij is perfect!

Ik begrijp de formule nog niet helemaal (kende deze ook totaal niet, dus moet er nog echt even voor gaan zitten) maar ben even aan het spelen geweest ermee en hij doet precies wat ie moet doen. Ook voor de andere kolommen die nog gevuld moeten worden (E en M) kan ik deze formule gebruiken. Even aanpassen (omdat het in die kolommen om 1 criterium minder gaat) en klaar!

Ben er zeer content mee. Hartelijk dank! :thumb:

Graag gedaan Lemmy

De SOMPRODUCT functie is inderdaad een heel handige functie. Gemakkelijk uitbreidbaar.

Zet de status van de vraag op opgelost aub.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan