• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommen.als combineren met ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jowey

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Hallo,

ik ben bezig om een formule te maken die alles uit een kolom optelt als hij in een andere kolom aan een bepaalde voorwaarde voldoet.
Probleem is dat er 16 voorwaarden zijn.

Ik heb al een formule geschreven die werkt alleen is die heel omslachtig. Daarbij maak ik gebruik van elke voorwaarde in een aparte sommen.als functie
en tel ik al die sommen.als bij elkaar op.

Nu heb ik geprobeerd met een combinatie van sommen.als en als hetzelfde te doen maar de formule klopt helaas niet.

=SOMMEN.ALS(O:O;M:M;ALS(OF(M:M="Product A move;Product A";M:M="Produt A;Product A move";M:M="Touchscreen;Product A move;Product A";M:M="Touchscreen;Product A;Product A move");1;0)

Bijgevoegd voorbeeld.bestand.

extra info.
Layout is exact als origineel
de optelsom dient in kolom O te geschieden. Daar staan de getallen
in origineel heb je heel veel verschillende producten en dus krijg je ook heel veel verschillende unieke namen in kolom M
Omdat de lengte altijd verschilt gebruik ik hele kolommen voor de formules

Bekijk bijlage voorbeel.bestand.xlsx

Je kunt in sommen.als wildcards gebruiken, het lijkt erop dat in jou voorbeeld "Product move A" altijd in de criteria moet voorkomen. je kunt dan met een sterretje (*) voor en achter de zoekterm deze formule alle combinaties vinden waar deze tekst in voorkomt

Code:
=SOMMEN.ALS(O:O;M:M;"*Product A move*")

ik was daar ook al op gekomen en daarmee heb ik het probleem kunnen tackelen.
Desalniettemin ben ik benieuwd naar hoe je het probleem zou kunnen tackelen met de combinatie van sommen.als en 28 logische functies :rolleyes:

even ander vraagje tussendoor.

ik heb in kolom L een barcode staan. Deze barcode komt identiek gemiddeld 10x voor in kolom L.
In kolom O staat dan een getal. Hoe tel ik alle getallen uit kolom O op die voldoen aan dezelfde barcode in kolom L?

Klinkt simpel maar krijg het maar niet voor elkaar :(
Denk dat ik te moeilijk denk

heel interessante link btw.
krijg m helaas niet helemaal opgelost.

Code:
=SOM(SOMMEN.ALS('00'!$O:$O;'00'!$M:$M;{"*Karton pers*";"*Folie pers*"};'00'!$N:$N;"Rolly")+SOMMEN.ALS('00'!$O:$O;'00'!$M:$M;{"*Karton pers*";"*Folie pers*"};'00'!$N:$N;"Rolcontainer"))

Dit is wat ik er nu van heb kunnen maken. Ik krijg de term rolly en rolcontainer helaas niet ook verwerkt zoals karton pers en folie pers
Dan zou het namelijk 1 formule worden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan