• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommen.als criteria pakt celverwijzing niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietartjah

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2015
Goedemiddag,

Ik zit met een probleempje met Excel waar ik maar niet uit kom. Al lijkt eenvoudig opgelost, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Vandaar dat ik jullie hulp zoek :)

Deze formule wil ik werkend maken
=SOMMEN.ALS(A1:A7;B1:B7;<=$C$1)
Helaas krijg ik een foutmelding of de wizard verandert de criteria naar tekst
=SOMMEN.ALS(A1:A7;B1:B7;"<=$C$1")

Het gaat mis met de celverwijzing.
<=C1 geeft een foutmelding, "<=C1" komt het antwoord altijd uit op 0

Hij pakt de celverwijzing gewoon niet meer zodra ik ><= teken voor de C1 cel in de formule plaats.
Iemand een oplossing? Alvast bedankt!

Pietartjah,

welkom op Helpmij.nl.

Als je een voorbeeld plaatst (altijd een goed idee!!) kan er wellicht ook een oplossing volgen.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Bedankt en sorry, hoopte/dacht dat dit voldoende zou zijn. Volgens mij heb ik nou een voorbeeld geupload.

Ps dit is een onderdeel van een langere formule, een variant van sommen.als is niet mogelijk

Ahh Zapatr heeft al een werkende oplossing, bedankt!
Ik vraag me nou wel af hoe je dit precies hebt gedaan. Maar verder kom ik er zelf wel uit.
Super!

Goed kijken, dan zie je het verschil tussen de door jou gebruikte formules en die van mij.

Weten jullie ook toevallig hoe ik er een minimum op zet?
Dus als bijvoorbeeld als "<="&$c$1 een waarde lager dan 10 krijgt, deze niet wordt meegenomen in de sommen.als?
Met andere woorden als ik enkel waarden tussen de 10-25 wil meenemen.

Code:
=sommen.als(a1:a7;b1:b7;">10";b1:b7;"<25")

Wedermaal bedankt zapatr!
Mijn laatste vraag, hopelijk :)...

Wedermaal Sommen.als, alleen nou heb ik een criteria waarbij ik gebruik wil maken van de eerste letter(s) uit een andere kolom voordat de som plaats vindt.
Ik heb het geprobeerd met de links/rechts functies, maar deze werken niet zo lekker als criteria. Ook met de jokertekens heb ik het geprobeerd, maar dit is geen optie, omdat het om de eerste letters gaat.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Je had het bijna goed.
Code:
=SOMMEN.ALS(B2:B7;A2:A7;"=Ha*")

Geweldig!
Ik krijg het nog niet voor elkaar als de tekst "Ha" in bijvoorbeeld cel A1 staat, maar dit is geen probleem handmatig aan te passen.
Bedankt voor alle hulp Zapatr!

Als je A1 mee wil nemen, dan wijzig je gewoon het bereik:
Code:
=SOMMEN.ALS(B1:B7;A1:A7;"=Ha*")

Bedoelde eigenlijk dat als "Ha" in cel A1 zou staan, hoe ik dan de verwijzing naar cel A1 in de formule maak.
Heb het zoals bij mijn eerste vraag geprobeerd met "="&A1, maar dit werkt helaas niet

probeer dit eens:
Code:
=SOMMEN.ALS(B1:B7;A1:A7;=$A$1)

@Pietartjah, ik geloof dat ik niet goed begrijp wat je bedoelt.
Als het is waar Haije naar toe wil, dan kun je gebruiken:
Code:
=SOMMEN.ALS(B[COLOR="#000080"]1[/COLOR]:B7;A[COLOR="#000080"]1[/COLOR]:A7;"="&A1)

of, afhankelijk van wat je wil:

=SOMMEN.ALS(B[COLOR="#000080"]2[/COLOR]:B7;A[COLOR="#000080"]2[/COLOR]:A7;"="&A1)
Of je dollartekens moet gebruiken, is afhankelijk van het feit of je de formule wel of niet naar andere cellen wil kopiëren. Indien niet, dan hoef je die niet te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Waarom een SOMMEN.ALS() als er maar één voorwaarde is?

obv het voorbeeldje met in A1 de voorwaarde.
PHP:
=SOMPRODUCT((LINKS($A$2:$A$7;LENGTE(A1))=A1)*($B$2:$B$7))

@VenA,
dat er andere mogelijkheden zijn voor een oplossing is mij bekend; bv. deze matrixformule (in de veronderstelling dat als bereik resp. A2:A7 en B2:B7 van toepassing zijn), in te voeren via Ctrl-Shift-Enter:
Code:
=SOM(ALS(LINKS(A2:A7;2)=A1;B2:B7))
Maar de vragensteller had pogingen ondernomen met sommen.als en daarom ging ik daar mee verder. Ik vind dat trouwens, ook als het maar om 1 voorwaarde gaat, een oplossing die prima te gebruiken is. En hoewel snelheid van verwerking nauwelijks van belang zal zijn als het om maar 1 formule gaat, wordt sommen.als sneller verwerkt dan de door jou gebruikte oplossing (die overigens ook prima is). Smaken verschillen nogal eens en daarover moeten we maar niet te veel twisten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan