• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommen.als formule werkt niet helemaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

kistenloods

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2020
excel vraag forum.PNG

Hoi,

Zie fotootje,

In cel H2 & H3 staan dezelfde formules met het verschil dat in H2 het criterium wel werkt, en in H3 niet. H2 haalt criterium uit G2, H3 haalt cr. uit G3.
De formule uit H2:
=ALS(A2=B3;SOM.ALS($A$10:$A$71;$G$2;H10:H71);SOMMEN.ALS(H10:H71;$A$10:$A$71;$G$2;$C$10:$C$71;$A$2))
De formule uit H3:
=ALS(A2=B3;SOM.ALS($A$10:$A$71;$G$3;H10:H71);SOMMEN.ALS(H10:H71;$A$10:$A$71;$G$3;$C$10:$C$71;$A$2))

Als de logische test waar is, dan werken beide formules prima.
Als de logische test onwaar is, dan werkt enkel de formule in H2 correct.

Cel A2 is een samengevoegde cel met een keuzelijst gehaald uit B3:B9.

Iemand een idee hoe dit zou komen?
Voor meer informatie, graag gerichte vragen stellen! Bestand uploaden kan ik niet doen, is te vertrouwelijk.

Dank & groet!
b&

Laatst bewerkt:
Het is altijd mogelijk een kopie van het bestand zonder de vertrouwelijke informatie hier te plaatsen.

Het probleem zit 'm in de samengestelde cellen in kolom C.

De SOMMEN.ALS kijkt bijv. naar C11, maar daar staat niets in... (is gecombineerd met C10). Je zal deze kolom dus anders op moeten zetten.

Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad, dus als onwaar door een niet eerste item te kiezen uit de keuzelijst dan moet het tweede deel van de ALS formule worden doorgevoerd, wat bij cel H2 wel werkt, en bij cel H3 niet, om de één of andere reden.

Laatst bewerkt:
Niet QUOTEN s.v.p. Gebruik de veel grotere knop "reageer op bericht" of tekstvak "snel reageren" onderaan.
Had mijn bericht al aangepast omdat ik zag dat je een voorbeeld geplaatst had.

Nogmaals:
Het probleem zit 'm in de samengestelde cellen in kolom C.
De SOMMEN.ALS kijkt bijv. naar C11, maar daar staat niets in... (is gecombineerd met C10).
Je zal deze kolom dus anders op moeten zetten (niet meer samenstellen).

Laatst bewerkt:
Dankjewel!
Opgelost, dat was het enige waar ik nog niet naar toe gekeken had, en ik deed elke test gebaseerd op de informatie bevattende cel uit de samengevoegde cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan