• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Sommen.als met hulpkolom, hoe hulpkolom te vermijden.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

trainers

Verenigingslid
Lid geworden
8 feb 2012
Berichten
165
In bijgaand bestandje (gegevens fictief) links de boekingen en rechts de verdeling over de maanden.
Werkt prima, maar vraag mij af of de hulpkolom "maand" kan vervallen d.m.v. aanpassing van de formules in de kolommen L t/m O.

Ik heb geprobeerd de functie "maand" in de formule te zetten maar krijg dit niet werkend.

Bij voorbaat dank voor het meedenken en met groet,
Trainers

PS: Microsoft 365.
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 15
jahoor, dat is geen probleem. gewoon datumbereiken gebruiken ipv alleen de maand

voor celL4:
=SOMMEN.ALS($D$4:$D$19;$A$4:$A$19;">="&L$3;$A$4:$A$19;"<="&LAATSTE.DAG(L$3;0);$B$4:$B$19;$J4)
 
Alternatief:
Code:
=SOMPRODUCT(($D$4:$D$19)*(TEKST($A$4:$A$19;"mmmm")=TEKST(L$3;"mmmm"))*($B$4:$B$19=$J4))
Je kan ook een draaitabel overwegen (of Power Query).
 
Volgens mij gaat hij nog niet helemaal lekker @AlexCEL Ben ik niet van je gewend. of ik doe iets fout.
Neem aan ook voor voor celL4.
Hij verwijst naar de verkeerde kolom, bij mij tenminste. J4 moet denk ik I4 zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik maak wel eens een foutje maar in dit geval kan ik er geen ontdekken...
 

Bijlagen

  • Map1 (AC).xlsx
    19,9 KB · Weergaven: 6
Ook ik maak wel eens een foutje maar in dit geval kan ik er geen ontdekken...
Ik weet al hoe het komt, ik heb een kolom verwijderd, mijn fout, wat ik al zei "Of ik doe iets fout"
Sorry voor het misverstand.
 
@roel: Perfect, dank je wel! Ik had niet in die richting gedacht. 👍

@johan en AlexCEL: veel dank voor het meedenken. Formule Somproduct werkt ook perfect, idem de query.

Nogmaals veel dank en met groet,
Trainers
 
Terug
Bovenaan Onderaan