• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOMMEN.ALS vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald1986

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Goedemiddag,

Ik wil de formule SOMMEN.ALS gebruiken om alle waarden in een reeks op te tellen die aan twee voorwaarden voldoen. Het gaat er om dat de waarden in kolom B worden opgeteld wanneer de bijbehorende waarde in kolom a groter of gelijk is dan J2 en kleiner dan J3. Ik het dit geprobeerd met onderstaande formule:

=SOMMEN.ALS($B$2:$B$150;$A$2:$A$150;>=J2;$A$2:$A$150;<J3)

Dit werkt echter niet. Hij geeft een foutmelding op "criteria1" en "criteria2".

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd:

Bekijk bijlage voorbeeld sommenals.xlsx

Bvd,

Laatst bewerkt:
Probeer deze eens:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$150>=J2)*($A$2:$A$150<J3)*($B$2:$B$150))

Dankje, dit werkt goed. Ik had alleen vergeten te vermelden dat de reeks van A1 tot A150 niet altijd even lang is. Als ik bovenstaande formule gebruik wordt er een foutmelding gegeven wanneer er lege cellen in deze reeks staan. Ik heb een nieuw voorbeeld bijgevoegd. De formule staat in kolom K op het tabblad "Verloop".

Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een manier waarop ik juiste horizontale aslabels kan krijgen op de grafiek in het tabblad grafiek. Als ik bij "Gegevens selecteren" I2:I698 (van het tabblad "Verloop") selecteer voor de horizontale aslabels wordt de hele grafiek anders, terwijl ik die juist zo wil houden.

Bekijk bijlage Voorraadverloop test.xlsm

Bvd,

Zoiets? Bekijk bijlage Voorraadverloop test gijs.xlsm

Om net onder de 100KB te blijven voor het posten, heb ik de formules, van kolommen K en L uit tabblad Verloop, gemixt en in enkel kolom K gedaan!
Dit soort vereenvoudigingen kun je nog veel meer toepassen in je bestand!

Wat die aslabel betrof: je deed het goed maar je had daarna even het astype op "tekstas" moeten zetten! Dan veranderde je grafiek weer naar de juiste weergave!

Dankje, in je voorbeeld ziet het er goed uit, maar als ik de formule kopieer in mijn Eigen bestand werkt het niet. Zie voorbeeld:

Bekijk bijlage Voorraadverloop zonder grafiek.xlsm

Hierin heb ik de kolommen nog niet samengevoegd maar de grafiek even verwijderd om onder de 100 kb te blijven.

Weet iemand waarom dit bij mij niet werkt?

Bvd,

Ronald,

Dit komt omdat ik gebruik heb gemaakt van 2 dynamisch gedefinieerde bereiken. (Verschuiving methodiek)

Optie A
Ga in mijn voorbeeld naar Tabblad formules---> Namen beheren.

Hier zie je 2 extra toevoegingen, namelijk:
KolomA en KolomB
Maak deze ook in jou bestand aan en de formules werken.

Optie B
Wat ook een mogelijkheid is, is de verschuivingen in de formule zelf te plaatsen. dan wordt het een gedrocht van een formule (wat experts wellicht beter kunnen maken) maar dan hoef je geen namen te definiëren zoals ik hierboven aangeef.
Formule in K2:
Code:
=SOMPRODUCT((VERSCHUIVING(Verloop!$A$2;0;0;AANTAL.ALS(Verloop!$A:$A;"> 0");1)>=J2)*(VERSCHUIVING(Verloop!$A$2;0;0;AANTAL.ALS(Verloop!$A:$A;"> 0");1)<J3)*(VERSCHUIVING(Verloop!$B$2;0;0;AANTAL.ALS(Verloop!$A:$A;"> 0");1)))
En doortrekken naar beneden.

Voor snelheid en netheid zou ik voor optie A gaan.

Laatst bewerkt:
Waarom niet ?

PHP:
=SUMIFS($B$2:$B$150;$A$2:$A$150;">="&J2;$A$2:$A$150;"<"&J3)

Ha SNB,
IN post 3 wordt het volgende gemeld:
Ik had alleen vergeten te vermelden dat de reeks van A1 tot A150 niet altijd even lang is.
Misschien niet fraai, maar vandaar de dynamische methode!

@gijsbert1

dan kunnen B150 en a150 toch gewoon standaard op bijv. 250 gezet worden ?

Laatst bewerkt:
Tip: Gebruik gewoon een Tabel voor de gegevens in kolom A en B, geen gedoe met verschuiving en te grote bereiken en kortere formules

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan