• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommen.Als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob532

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Goedenmorgen,

Ik heb een werkblad gemaakt voor huishoudbudgetten. En ik gebruik een aantal kolommen om mijn bankafschriften in te boeken. Hierin zijn opgenomen een veld "kostenpost" "bedrag", "bankrekeningnummer" en de "maand". Aan de hand van "kostenpost"en "maand" worden de bedragen in mindering gebracht op het openstaande budget.
Ik maak gebruik van de volgende formule: =SOMMEN.ALS($Y$8:$Y$244;$AA$8:$AA$244;1;$Z$8:$Z$244;"Oktober") waarbij Y het "bedrag"is, AA de "kostenplaats" is en Z "de maand". Omdat het van meerdere rekeningen kan worden afgeboekt heb ik nu alle rekeningen onder elkaar staan en dat wil ik veranderen. Ik zoek dus een uitbreiding op mijn formule waarbij gekeken wordt binnen niet alleen in Y (bedrag) maar ook bijvoorbeeld in AH en AM enz.
en dat er in plaats van alleen kijken in AA ook gekeken wordt in AJ en AM, en dat er wordt gekeken voor Z in AI en AL. Dus de formule moet zo blijven en daar aangekoppeld OF en dan weer zo'n formule, en dan weer OF en later nog een keer OF.
Wie kan mij helpen

Alvast bedankt voor de moeite

Rob532

Als je geen voorbeeldje plaats zou ik zeggen kijk eens naar een draaitabel of verdiep je in de SOMPRODUCT formule

Ok het was misschien wat onduidelijk. Sorry.

Mijn eerste formule was: =SOMMEN.ALS($Y$8:$Y$244;$AA$8:$AA$244;2;$Z$8:$Z$244;"november")
Werkt uitstekend.

Nu wil ik uitbreiden en dacht hierop uit komen maar dat gaat (nog) niet:
=ALS(SOMMEN.ALS($Y$8:$Y$244;$AA$8:$AA$244;2;$Z$8:$Z$244;"november");ALS(SOMMEN.ALS($AG$8:$AG$244;$AI$8:$AI$244;2;$AH$8:$AH$244;"november")))

En zo wil ik ALS noteringen aan elkaar zetten.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is om mij te helpen.
Nogmaals bedankt

Link in #2 kennelijk nog niet gelezen. Er is geen behoefte aan extra uitleg, maar aan een Excel VOORBEELD-bestand.

En zo wil ik ALS noteringen aan elkaar zetten
Bij een ALS moet je wel aangeven wat er gebeurt bij waar en wat bij onwaar. Dit pas je in je voorbeeld niet toe. En verder beveel ik je #2 en #5 nogmaals ter lezing aan.

Laatst bewerkt:
ik denk dat je het zo moet doen.

Code:
=SOMMEN.ALS($Y$8:$Y$244;$AA$8:$AA$244;2;$Z$8:$Z$244;"november")+SOMMEN.ALS($AG$8:$AG$244;$AI$8:$AI$244;2;$AH$8:$AH$244;"november")

Laatst bewerkt:
Dan werk je niet met 'ALS' maar met +.
=som()+som()+som()

Super bedankt

Vandaag weer wat geleerd. Enorm bedankt.
Thanks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan