• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommeren met autofilter selectie geeft foute waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvanbrakel

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2010
Hallo allemaal,

Als ik een autofilter aanzet en dan vervolgens op bepaalde kolommen een sommatie zet dan komen er verkeerde waarden uit. Als ik dan vervolgens de formule intyp dan werkt het wel goed.

ditzelfde probleem heb ik bij somproduct.

Als ik intyp:
=sumproduct(A1:A200;B1:B200)/SUM(A1:A200)
dan werkt het wel

Als ik intyp:
=sumproduct() en ik sleep vervolgens in excel de rijen/kolommen dan krijg ik de verkeerde uitkomst.

Ligt dit aan het feit dat als je sleept dat je dan ook de verborgen rijen meeneemt, die door het autofilter verdwenen zijn?

Code:
Ligt dit aan het feit dat als je sleept dat je dan ook de verborgen rijen meeneemt, die door het autofilter verdwenen zijn?

ja, daar ligt dit aan.

dit is op te lossen met de formule:

Code:
=subtotaal(9;D5:D15)

hierbij geeft de 9 aan dat het bereik (D5 : D15) dient te worden opgeteld.

er zijn ook andere keuze's (zie hiervoor de hulpfunctie van excel).

via de subtotaalformule word alleen de gefilterde waarde opgeteld.

@ oeldere,

De functie is correct maar als enkel de zichtbare velden geteld dienen te worden dan moet de functie waarde 109 gebruikt worden anders telt deze functie ook de verborgen waarden, dus:

Code:
=subtotaal(109;D5:D15)

@ Superzeeuw

ik was niet bekend met de code 109.

heb beide codes even in een testbestand gezet.

beide geven (volgens mij) dezelfde uitkomst.

laat eens even weten of je de mening deelt.

Bijlagen

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het verschil tussen subtotal(9) en subtotal(109) hierin zit: als je rijen verborgen hebt met een filter, kan je "9" of "109" gebruiken, als je rijen verborgen hebt met "hide/unhide" kan je enkel "109" gebruiken.

Beste Wher,

bedankt voor je reactie.

wat bedoel je met hide/unhide?

als dit is met filters, dan kom ik bij beide tot dezelfde oplossing (post #4)

bedoel je misschien iets anders?

Met "hide/unhide" bedoel ik het menu dat je te zien krijgt als je rechtsklikt in een rijnummer links op de worksheet, zie bijlage.
Dit in tegenstelling tot het verbergen van een rij door een filter.

Bijlagen

• hide-1000.jpg
    hide-1000.jpg
    34,5 KB · Weergaven: 98
@ oeldere en Wher,

Subtotaal heeft de opties 1 t/m 11.
Met een van deze opties wordt een bepaalde functie aangeroepen en worden alle zichtbare cellen behandeld.
Wanneer je de subtotaal opties verhoogd met 100 (101 t/m 111) dan zullen enkel de zichtbare cellen worden behandeld door de functie.
Zie uitleg: Subtotaal opties

Het maakt overigens niet uit of je cellen verborgen zijn door autofilter of door Hide (verbergen).

zie bijgevoegd voorbeeld

Bijlagen

@wher,

bedankt voor de toelichting.

mijn bevinding is:

1) met filter maakt het niet uit of 9 of 109 wordt gebruikt

2) met hide en unhide maakt het wel uit of 9 of 109 wordt gebruikt.

maar dat gaf je al aan Wher (en uiteraard klopt dat). :thumb:

@ Wher,

Hij is erg leuk.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Kom maar door met die flauwekul, heerlijk.

Vooruit, eentje dan: Humor

WHER, oeldere en Superzeeuw

Mijn vraag is wederom beantwoord, bedankt!!:thumb:

SUM geeft het antwoord op een aantal optellingen puur gebaseerd op de inhoud van de cellen. Het houdt geen rekening met opmaak, filters, lijsten, e.d.

SUBTOTAL kan rekening houden met zaken als verborgen rijen en telt, bijvoorbeeld, standaard andere subtotalen niet op. subtotal is dus belangrijk om te gebruiken als je alleen dingen op wil tellen die je ook werkelijk ziet, of als je andere subtotalen wil gebruiken.

voorbeeld:

In rij 1,2,3 van kolom 'A' staat de waarde '2'. met SUM over A1:A3 krijg je altijd '6', ook als je rij 2 filtert of verbergt. Met SUBTOTAL kun je na filtering het antwoord '4' krijgen, omdat je de gefilterde rij niet in je optelling wil hebben

*edit* SUBTOTAL werkt alleen verticaal en is niet geschikt voor rijen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan