• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommeren van een reeks op voorwaarde van maand

• Onderwerp starter Onderwerp starter n768
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

n768

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2011
Hallo,

Ik heb een bestand waarin ik alle tankbeurten per datum bij hou.
Nu wil ik per maand weten wat ik heb getankt en hoeveel km en hoeveel ik heb uitgegeven.
Het lukt mij maar niet om eenvoudig een tabel per maand met deze gegevens te krijgen.

Bijlagen

Hier ga je toch verder mee geraken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb er de gereden kilometers nog bijgedaan.

Bijlagen

Als je de gegevens een beetje beter vastlegt dan kan een draaitabel ook een optie zijn.

Bijlagen

Dank allebei voor de oplossingen, maar @ Cobbe; is geen directere manier dan de tussenoplossing van jaar en maand toevoegen? en @ VenA; draaitabel is mooi maar dat moet je verversen, is er een directere methode?

Dan moet je onderstaande code toevoegen in bladmodule van toepassing om de draaitabel automatisch te verversen.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  Application.EnableEvents = False
   ThisWorkbook.RefreshAll
  Application.EnableEvents = True
End Sub

Of misschien beter.
Code:
Private Sub Worksheet_Calculate()
   Application.EnableEvents = False
    ThisWorkbook.RefreshAll
   Application.EnableEvents = True
End Sub

Laatst bewerkt:
door de draaitabel op een eigen tabblad te zetten kun je er voor zorgen dat de verversing plaatsvindt elke keer als je het betreffende tebblad kiest, zie bijlage

Bijlagen

Ik zie beide problemen niet. De formules van cobe zijn wel aan te passen waardoor je geen extra kolommen nodig hebt. Kijk hiervoor eens naar SOMPRODUCT(). Aangezien Excel kolommen voldoende heeft zou ik, qua snelheid van formules, er ook een paar verbergen om er vervolgens mee verder te rekenen.

Los van de geboden VBA oplossingen. Jij vraagt om een totaal overzicht per maand. Dit wil je dus nadat je alle gegevens van een maand volledig ingevuld hebt? Wat is er dan moeilijk aan om even de draaitabel te verversen?

@VenA, een beetje fatsoen graag, Wat is de oplossing met somproduct volgen jou dan? Of ik een probleem heb met wel of niet verversen een draaitabel hoef jij je niet druk om te maken. Waar je wel druk om kunt maken is de oplossing.

Het voorbeeldbestand is een afgeleide van de werkelijke. Daar staan heel veel meer kolommen met data dat voor mijn vraag niet relevant is. HSV heeft een goede oplossing voor het verversing al aangeboden maar het werken met draaitabellen heeft voorlopig niet mijn voorkeur.

@ Haije, je oplossing werk goed. Ik ben er nog niet over uit want met tabel en draaitabel moet ik behoorlijk wat aan mijn originele bestand dat uit zoveelmeer kolommen en berekeningen bstaat, verbouwen

Wat is er in jouw optiek onfatsoenlijk aan mijn reactie? Dat ik beide problemen niet zie? Voor het oplossen van jouw vraag zonder gebruik van een draaitabel heb ik een suggestie gegeven. Aangezien het echte bestand er anders uitziet dan het het voorbeeld ligt deze uitdaging geheel bij jou.

Juist. Kan iemand mij svp uitleggen hoe de uitsplitsing van jaar en maand in het draaitabel zijn gekomen. Ik zie geen extra kolommen en of filters staan.
2 De waarden die per maand komen te staan ga ik verder mee rekenen en dat lukt mij niet vanuit draaitabellen.

Dan nogmaals mijn vraag wie kan mij helpen om te sommeren op jaar en maand in een aparte tabel. Deze tabel is voor mij een basis voor verdere bewerkingen.

Neem aan dat als twee velde bij elkaar wil tellen of uberhaupt een bewerking mee doe niets afdoet aan het feit dat ik een veld wil waar per jaar/per maand een telling van een reeks staat. zonder draaitabel. En nee dus daarom gaat het je niets aan. Dank voor de link.

Geweldig weer wat nieuws bijgeleerd, kon ik het zelfde nu maar zonder draaitabel en hulpkolommen en ctr+shift+F5.

Ik zie ook helemaal geen reactie op de laatste post van @Cobbe.
De formules in de verborgen kolommen E & F even doorvoeren en het lijkt mij precies wat je zoekt.

En nee dus daarom gaat het je niets aan.

Over onfatsoenlijk gedrag gesproken om een oplossing te bedenken.:shocked:

@Cobbe,
Ik dacht dat je niet zo thuis was in tabellen. Deze ziet er wel strak uit:d

Af en toe heb ik nog eens een helder moment en leer ik nog iets bij.:)

Dank je, ga er verder mee aan de slag. De extra toevoegingen en berekeningen waren aardig bedoeld. @ Harry ik heb wel degelijk gereageerd op Cobbe of er niet een directere oplossing was. VenA ik hoop niet dat je een trauma van hebt overgehouden. Later als sommigen groot zijn begrijpen ze wel dat er meer dingen met excel gedaan worden dan vastlopen op een onderdeel:D.:d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan