• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommeren van substituties voor tekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rataridicta

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2016
Hallo,

Ik probeer een systeem te maken dat horizontaal een x tal cellen sommeert, maar gezien er in die cellen geen nummers maar letters staan ondervind ik wat problemen.

Elk van deze strings probeer ik een waarde toe te kennen en vervolgens als nummer te sommeren. Dus bijvoorbeeld:

In een rij staat; L, K, T, F, F, X (Bijvoorbeeld van B5 tot B11)

En in een simpele lookup tabel heb ik gezegd dat L=9, K=6, T=8, F=4, X=3.

Ik wil dan de som functie van B5 tot B11 het juiste getal terug geeft. Oftewel: SUM(B5:B11) moet zich gedragen als SUM(9;6;8;4;4;3).

Ik heb het een en ander geprobeerd met index en match, maar dat zijn geen formules waar ik handig mee ben dus ik zou graag wat hulp hebben :o

Alvast bedankt!

Zet effe een excel-voorbeeldbestandje hier op de site. Dan hoeven de helpers niet alles over te tikken.

Greetz/Excelbat

Nee, ik had het over een excel-bestand. Dus geen plaatje.

Greetz/Excelbat

Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;$I$5:$J$9;2;0)+VERT.ZOEKEN(B2;$I$5:$J$9;2;0)+VERT.ZOEKEN(C2;$I$5:$J$9;2;0)+ etc.

En deze dan?

Greetz/Excelbat

Ja, dat werkt. Maar is dat niet enorm inefficient? Is daar geen betere manier voor?

Je telt vijf cellen bij elkaar op. Wat is er dan inefficiënt aan deze formule? Of moet je, bij wijze van spreken, ook wel eens 40 cellen bij elkaar optellen?

Greetz/Excelbat

Ja, het gaat om 30-50 cellen. Maar het principe blijft hetzelfde, vandaar dat ik die hier niet heb toegevoegd.

Zonder relevant voorbeeld krijg je nooit een goed antwoord,. Ik zie bijvoorbeeld in je plaatje nergens de letters uit je document.

Dat voorstel van Excelbat is best wel goed hé.

Heb het een beetje uitgebreid.

Het zijn zeker dappere pogingen maar ik zie nog steeds niet echt een overeenkomst tussen de voorbeeld documenten en het plaatje in #3. Ben dus wel benieuwd wat TS er van vind :)

Dat klopt maar wij moeten ons toch de zelf gecreëerde problemen niet aantrekken van poster.
Als hij een oplossing wil voor zijn probleem zal hij wel de vraag aanpassen.

En dat probeerde ik dus te stimuleren ;)

Als je de tabel sorteert op letter, dan kun je ook SUMPRODUCT en ZOEKEN gebruiken (en heb je geen extra werkblad of anderszins hulpvelden nodig):
Code:
=SOMPRODUCT(ZOEKEN(A2:AA2;$O$5:$O$77;$P$5:$P$77))
Ik heb in het voorbeeld de <spatie>D's vervangen door D's, zodat er geen fouten zijn.

Let op: de tabel moet wel alle gezochte waarden bevatten, want ZOEKEN werkt met niet-exacte match.
Ter illustratie heb ik in U2 een G ingevuld: die is onbekend in de eerdere oplossing, maar in mijn oplossing telt hij voor 4 (de waarde van F omdat G niet in de tabel staat).

Zie het blauwe vakje in de bijlage.

Edit: als je wilt controleren of alle zoekwaarden in de tabel staan, dan kun je de volgende matrixformule gebruiken (invoer van de formule afsluiten met Ctrl+Shift+Enter):
Code:
=ALS(EN(ZOEKEN(A2:AA2;$O$5:$O$77)=A2:AA2);SOMPRODUCT(ZOEKEN(A2:AA2;$O$5:$O$77;$P$5:$P$77));"Fout")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Iedereen erg bedankt voor de hulp!
Ik ben uiteindelijk voor Marcel's oplossing gegaan en het werkt helemaal mooi :)

De bereik functie snapte ik niks van dus die heb ik maar achter wegen gelaten.

Nogmaals erg bedankt!

Ik dacht deze formule te kunnen gebruiken voor mijn rooster, maar nu blijk ik toch iets niet goed gedaan te hebben:

Ik ben bezig met een bezettingsrooster met een x aantal werknemers. Bezetting wordt genoteerd in dagdelen: Ochtend (1), Middag (1) of Hele dag (2 dagdelen).
Ik heb de hierboven genoemde oplossing gebruikt om proberen de dagbezetting in dagdelen op te tellen, om te kijken of de bezetting voldoende is.
Daarnaast wil ik proberen om ook over de ochend en middag apart een bezettingsgraad in dagdelen te krijgen.

Waar loopt het vast: O en M worden niet goed herkend als dagdelen. M krijgt toch de waarde 2 mee en O de waarde 0. Er gaat dus iets niet goed.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Gr

Steven

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan