• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOMPRODUCT aantal keer op berekenen klikken voor juiste waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

arrie23

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2009
Beste lezers, er gebeurt, voor mijn gevoel, iets vreemd met de SOMPRODUCT-formule in mijn bestand, wellicht hebben jullie een oplossing/verklaring.
In bijgevoegd bestand wil ik dat er op het niveau van de groep in kolom C een 1 komt te staan als (minimaal) 1 van de leden jonger is dan 20 jaar, zoals hieronder

Groep Leeftijd Groep met iemand <20
A 18 1
A 22 1
A 23 1
B 24 0
B 22 0
B 21 0
C 20 1
C 19 1
C 22 1
D 23 0
D 24 0
D 22 0

Ik heb hiervoor een formule aangemaakt in cel C2: =SOMPRODUCT((A:A=A2)*(B:B<20)) (zie ook bijlage). Als ik deze formule echter doortrek naar beneden komen er in eerste instantie niet de juiste waarden te staan in kolom C. Pas na een aantal keren op F9 of linksonder op Berekenen te klikken komen de juiste waarden in beeld. Berekeningsopties staan gewoon op automatisch.
Weet iemand wellicht wat er aan de hand is en/of is er een betere formule om dit te bewerkstelligen.

Ik wil graag het bereik dynamisch houden omdat ik de formule wil toepassen op bestanden met verschillende lengte. De formule met een statisch bereik (=SOMPRODUCT(($A$2:$A$13=A2)*($B$2:$B$13<20))) gaat wel in 1 keer goed maar wil ik dus liever niet gebruiken.

Alvast bedankt voor de hulpBekijk bijlage Somproduct Helpmij.xlsx

De somproductfunctie werkt niet met gehele kolommen enkel vanaf versie xl2007.

Het probleem doet zich voor in Excel 2010 (in Excel 2003 krijg ik idd een foutmelding bij de formule). Echter in Excel 2010 komen (uiteindelijk) wel de juiste waarden in beeld maar daarvoor moet ik dus herhaaldelijk op Berekenen/F9 klikken. Het waarom hiervan begrijp ik niet zo goed.

Met deze formule kan je wel met gehele kolommen werken:

Code:
=AANTALLEN.ALS(A:A;A2;B:B;"<20")

Super!! Deze formule werkt uitstekend! Ik snap nog steeds niet helemaal waarom de SOMPRODUCT-formule een aantal keer herberekenen vereist om uiteindelijk op hetzelfde resultaat te komen maar ik ga vanaf nu met AANTALLEN.ALS werken. Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en uitstekende oplossing!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan