• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct -> deel van een tekst opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

carloschouw

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2015
Goede avond!

Voor mij compleet iets nieuws waar ik niet mee uit de voeten kan; Ik gebruik een formule somproduct wat met vaste teksten in kolom C goed werkt. Nu heb ik echter teksten in kolom C die beginnen met b.v. Appels met verschillende aanvullingen (b.v. Appels met peren, Appels met mandarijn, Appels zoet) In dezelfde kolom staan ook andere teksten zoals b.v. Peren met peer, Mandarijn, Mandarijnen, Mandarijn met appels)

Nu zou ik met somproduct het aantal van alle Appel teksten willen zien. Ik dacht het op te kunnen lossen met
Code:
"(Blad1!$C$2:$C$500="Appels*")
maar dat werkt niet. De complete code die ik gebruik is:

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Blad1!$A2:$A$500)=1)*(JAAR(Blad1!$A2:$A$500)=2018)*(Blad1!$B2:$B$500=100)*(Blad1!$C2:$C$500="Appels met peren")*(Blad1!$D2:$D$500))

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Bekijk bijlage DeelText.xlsx

zo?

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Blad1!$A3:$A$500)=1)*(JAAR(Blad1!$A3:$A$500)=2018)*(Blad1!$B3:$B$500=100)*(ISGETAL(VIND.SPEC("Appels";Blad1!$C3:$C$500)))*(Blad1!$D3:$D$500))

Laatst bewerkt:
zo dan:

PHP:
=SOMPRODUCT((MAAND(Blad1!$A2:$A$500)=1)*(JAAR(Blad1!$A2:$A$500)=2018)*(Blad1!$B2:$B$500=100)*(LINKS(Blad1!$C2:$C$500;6)="Appels")*(Blad1!$D2:$D$500))

Bekijk bijlage DeelText2.xlsx

Super! Sjonge, leer weer een hoop zo. Ik merk wel dat het met Appels perfect werkt maar wanneer ik de Appels verander in een ander woord doet hij het niet. Doe ik nu iets verkeerd? Zie bijlage een voorbeeld met Appels en Mandarijn

Hoeveel letters heeft het woord 'Mandarijn' ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan