• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct-formule met variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gesus

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2006
Hallo allemaal,
Hieronder een probleem waarvan het mij maar niet lukt om op te lossen

Ik heb 3 kolommen met tekst (product, segment en soort) en de vierde kolom bevat de waarden die daarop betrekking hebben.
met een somproduct-formule kan ik elke aanwezige waarde in de eerste 3 kolommen selecteren om de waarde uit de 4e kolom te krijgen.
=SOMPRODUCT((A5:A50=F4)*(B5:B50=F5)*(C5:C50=F6)*(H15))
Hierbij zijn dus F4, F5 en F6 de waarden waarop geselecteerd moet worden.
Kolom A bevat 3 verschillende producten, maar geen totaal. Nu wil ik bv in dezelfde formule ook in cel F4 de selectiewaarde "totaal" in kunnen geven om een waarde eruit te krijgen. Dit lukt niet omdat de tekst "totaal" niet voorkomt in kolom A. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt mij niet. De oplossing zou natuurlijk kunnen zijn de eerste selectie uit de formule te halen ((A5:A50=F4)), maar ik wil de formule graag over 3 kolommen laten selecteren.
Als ik criteria (A5:A50<>"A") neem lukt het mij wel om het totaal van kolom A mee te nemen, maar bij een keuze uit de aanwezige onderdelen in kolom A moet ik de formule dan weer aanpassen.
Ik heb een excelfile meegestuurd.

Thanx!!

Gesus

Bijlagen

Hallo allemaal,
Hieronder een probleem waarvan het mij maar niet lukt om op te lossen

Ik heb 3 kolommen met tekst (product, segment en soort) en de vierde kolom bevat de waarden die daarop betrekking hebben.
met een somproduct-formule kan ik elke aanwezige waarde in de eerste 3 kolommen selecteren om de waarde uit de 4e kolom te krijgen.
=SOMPRODUCT((A5:A50=F4)*(B5:B50=F5)*(C5:C50=F6)*(H15))
Hierbij zijn dus F4, F5 en F6 de waarden waarop geselecteerd moet worden.
Kolom A bevat 3 verschillende producten, maar geen totaal. Nu wil ik bv in dezelfde formule ook in cel F4 de selectiewaarde "totaal" in kunnen geven om een waarde eruit te krijgen. Dit lukt niet omdat de tekst "totaal" niet voorkomt in kolom A. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt mij niet. De oplossing zou natuurlijk kunnen zijn de eerste selectie uit de formule te halen ((A5:A50=F4)), maar ik wil de formule graag over 3 kolommen laten selecteren.
Als ik criteria (A5:A50<>"A") neem lukt het mij wel om het totaal van kolom A mee te nemen, maar bij een keuze uit de aanwezige onderdelen in kolom A moet ik de formule dan weer aanpassen.
Ik heb een excelfile meegestuurd.

Thanx!!

Gesus

Hoi Gesus,

het kan even aan mij liggen, maar ik snap even niet wat voor waarde je wil aangeven door "totaal" in te voeren. Wat voor waarde moet daar uitkomen? Omschrijf het aub even en dan kijk ik of ik je kan helpen.

gr Jos

Hoi Jos,

In het file staat het hopelijk wat duidelijker vermeld.
Om een somproductformule met variabelen (uit kolom a, b en c) te laten werken, moeten die variabelen ook daadwerkelijk voorkomen in de kolommen. Zo staan in de kolom de variabelen BW, AP en MP vermeld. Indien je een andere waarde in de somproductformule invoert, bv (A5:A50=F4), waarbij F4 is "totaal", zal de uitkomst van de formule 0 zijn. Toch wil ik graag de formule dusdanig inrichten dat ik toch als variabelen "totaal" voor kolom A kan kiezen, waarbij alle voorkomende waarden dus goed zijn. Hij "selecteert" dus in kolom alle voorkomende waarden (totaal van BW, AP en MP), ondanks het feit dat de keuze "totaal" dus niet in kolom A staat.

Hopelijk iets duidelijker? :-)

Thanx!

Gesus

Hoi Jos,

In het file staat het hopelijk wat duidelijker vermeld.
Om een somproductformule met variabelen (uit kolom a, b en c) te laten werken, moeten die variabelen ook daadwerkelijk voorkomen in de kolommen. Zo staan in de kolom de variabelen BW, AP en MP vermeld. Indien je een andere waarde in de somproductformule invoert, bv (A5:A50=F4), waarbij F4 is "totaal", zal de uitkomst van de formule 0 zijn. Toch wil ik graag de formule dusdanig inrichten dat ik toch als variabelen "totaal" voor kolom A kan kiezen, waarbij alle voorkomende waarden dus goed zijn. Hij "selecteert" dus in kolom alle voorkomende waarden (totaal van BW, AP en MP), ondanks het feit dat de keuze "totaal" dus niet in kolom A staat.

Hopelijk iets duidelijker? :-)

Thanx!

Gesus

Gesus,

Ik hoop dat dit is wat je bedoeld!! Ben ook nog niet zo lang met Excel aan het prutsen, dus vandaar het "niet snappen" van mijn kant.

gr Jos

Bijlagen

Hallo Jos,

Dit is helaas niet wat ik bedoel, maar wel dank voor de moeite.

Het moet dus mogelijk zijn om als
filter "totaal" voor kolom A in te voeren (niet aanwezig in kolom A),
filter "template" voor kolom B in te voeren (wel hierin aanwezig) en
filter "personenauto" voor kolom C in te voeren (wel hierin aanwezig).

Het resultaat van de somproductformule moet dan zijn het het totaal aantal relaties uit kolom D, waarbij je in dit geval alleen als filters "template" uit kolom B en "personenauto" uit kolom B gebruikt. Het filterargument "totaal" uit kolom A zou dus zo moeten werken dat het geen filter is, maar alles doorlaat.

Moeilijk uit te leggen.

Hopelijk toch iets meer duidelijkheid verschaft.

Groet en suc6,
Gesus

Beste Gesus ;)

Een ding snap ik niet, in uw bestandje geef je een lijstje aan nl:

BW
totaal
bestelauto

Zoals het hier staat komt BW bij produkt, totaal bij segment en bestelauto bij soort.

Wat jij wil is dat totaal bij produkt komt bestelauto bij soort EN wat komt er dan bij segment ???

Groetjes Danny. :thumb:

Hallo allemaal,

Het genoemde voorbeeld is slechts één van de combinaties die mogelijk moet zijn.

In het filterargument voor kolom A moet dus "totaal" kunnen worden ingevoerd en/of ook in kolom B en/of ook in kolom C. Alle mogelijke combinaties voor de drie kolommen moeten dus mogelijk zijn.:D

vb van mogelijke filterargumenten binnen één somproductformule:

Kolom A Kolom B Kolom C

Totaal Profit (klein) Bestelauto
Totaal Profit (klein) Totaal
BW Totaal Bestelauto
Totaal Totaal Bestelauto
AP mecure Totaal
Totaal Totaal Totaal
AP onbekend Vrachtauto

Al deze combinaties moeten dus met dezelfde somproductformule opgelost kunnen worden.

Hopelijk weer eens stukje beter uitgelegd.

Groet, Gesus

Beste Gesus ;)

Bij deze een poging van mij.

Heb wat hulpkolommen gemaakt alsook in kolom G die verborgen is.

Je kan aanpassen via lijst in cellen F4:F6

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hoi Danny,

Dank voor je werk. Deze oplossing werkt! Bedankt voor de moeite! :D
Ik heb nog één toevoeging gedaan: indien alle drie filterargumenten op "totaal" staan heb ik in cel R1 : =SOMPRODUCT(($D$5:$D$50)) gezet. Hierbij creeer je dus geen filter, maar alleen een totaal-telling.

Nogmaals dank voor je werk!:D

Ik zet de vraag op opgelost!

Groet,
Gesus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan