• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpp01

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2012
Hallo,

Ik ben een matrix aan het maken , met somproduct ; ik heb met namen gewerkt in " algemeen gegevens " die dan de uitkomst moet geven in "result ".

Form :
Code:
=SOMPRODUCT((('Algemeen-gegevens'!$C$3:$C$12=result!$B$5)*('Algemeen-gegevens'!$B$3:$B$12=result!C$4)))
Mij probleem is , dat er dikwijls verkeerde familienaam getypt wordt ,waardoor daar geen som van gemaakt wordt !

Is er soms een simpele manier om dit te bereiken , zelf als er fout getypt wordt ( met een code misschien ?) iemand ??

dank bij voorbaat

JP

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
werk met gegevensvalidatie.

daarmee voorkom je foute invoer.

dank voor de snelle reactie , maar het gaat niet met gegevensvalidatie , reden :
Nu heb ik een test matrix gemaakt om jullie van mij probleem te vertellen , maar in werkelijlkheid zijn het verschillende gegevens , dus niet alleen "namen "
er zijn veel variatie van gegevens ( ik zou het eventueel kunnen maar dan zit ik met +- 200 gegevens dat is ondoenbaar .

Allesins bedankt
Jp

Ik zou je code iets aanpassen. Dan kun je hem naar alle cellen kopiëren.

Code:
=SOMPRODUCT(('Algemeen-gegevens'!$C$3:$C$12=$B5)*('Algemeen-gegevens'!$B$3:$B$12=C$4))

Voor de verkeerd getypte gegevens heb ik geen andere alternatieven dan de al geopperde gegevensvalidatie

Je zou op het blad result een hulpkolom kunnen opnemen met een stukje tekst dat in de betreffende naam voorkomt, maar in de verbasteringen nauwelijks tot geen kans maakt op een verbastering en binnen het geheel van de teksten toch ook weer uniek is. Vervolgens gebruik je die tekst voor je somproducformule. Dan moet dat wel in een matrix-formule. Zie het voorbeeld.

Bijlagen

dank u allemaal !

het is opgelost ! het werk prima ;:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan