• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct hele kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerrit098

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2012
Ik gebruik momenteel de volgende formule:

Code:
=SOMPRODUCT((transacties!A2:A5552>=$B$1)*(transacties!A2:A5552<=$D$1)*transacties!M2:M5552))

in B1 word de van datum in gevuld en in D1 de tot en met datum

De formule telt vervolgens alle transacties (transacties!M2:M5552) op die gemaakt die binnen die datum vallen (transacties!A2:A5552)

Deze formule gebruik ik voor allerlei doeleinden. het is vanaf rij 2 omdat er in rij 1 de titels staan.

hij stop uiteraard bij rij 5552 (zoals in dit geval) maar is het ook mogelijk om de formule aan te passen dat excel vanaf rij 2 tot oneindig kijkt?

Beter alternatief:
Code:
=SOMMEN.ALS(transacties!$M:$M;transacties!$A:$A;">="&$B$1;transacties!$A:$A;"<="&$D$1)

Dank!

Hartelijk dank! dit werkt perfect in meerdere formules.

Nog een vraag waar staat het dollar teken voor? $

Als ik sommen.als zie of SUMPRODUCT, dan denk ik altijd meteen: "daar had een draaitabel in gemoeten."
En zodra ik mensen naar gehele kolommen zie verwijzen dan denk ik "dat bereik moet omgezet worden in een tabel."

Nog een vraag waar staat het dollar teken voor? $

De $ staat voor blokkeren van de betreffende rij of kolom als je de formule kopieert (of doortrekt).

Als je de volgende doortrekt 1 naar rechts en 1 naar beneden, dan wordt het:
A1 --> B2
$A1 --> $A2
A$1 --> B$1
$A$1 --> $A$1

Als je een formule aan het bewerken bent en je staat met de cursor bij een celverwijzing, dan kun je met F4 over die 4 mogelijkheden gaan.

Als ik sommen.als zie of SUMPRODUCT, dan denk ik altijd meteen: "daar had een draaitabel in gemoeten."
En zodra ik mensen naar gehele kolommen zie verwijzen dan denk ik "dat bereik moet omgezet worden in een tabel."

Dat zijn prima vuistregels; een paar opmerkingen:

Het hangt er een beetje vanaf of je handig bent met draaitabellen enerzijds en het gebruik van SUMPRODUCT, SOMMEN.ALS en dergelijke anderzijds.
Ik geloof dat veel mensen draaitabellen kennen, dus dat pleit vóór draaitabellen.

Bovendien zijn draaitabellen razendsnel als je verscheidene data-analyses wilt doen, hetzij door gebruik te maken van de ingebouwde draaitabelfuncties, hetzij door de definities van de draaitabel telkens aan te passen.

Een eigenschap van draaitabellen is dat ze niet automatisch verversen (met VBA is daar wel wat aan te doen, maar standaard moet je ze zelf verversen als brongegevens gewijzigd zijn). SOMPRODUCT en dergelijke hebben die eigenschap niet. Ik noem dit met opzet "eigenschap" en niet "nadeel", omdat het zowel een voordeel als een nadeel kan zijn: een voordeel want het scheelt rekentijd tijdens data-invoer; een nadeel want de informatie in de draaitabel kan verouderd zijn.
Dus als je behoefte hebt aan continu actuele gegevens, geen (of beperkt) analyses wilt doen en bekend bent met SOMPRODUCT en dergelijke, dan kun je dat beter gebruiken.

Het gebruik van hele kolommen in SOM.ALS, SOMMEN.ALS en dergelijke is niet erg, omdat er alleen naar het gebruikte bereik wordt gekeken: dit geldt (denk ik) voor functies waarbij je alleen verwijzingen naar bereiken kunt opgeven, en geen berekende vectoren of matrices.
Dus bijvoorbeeld =SOM.ALS(A:A;A2) kan wel, maar =SOM.ALS(MAAND(A:A);MAAND(A2)) gaat niet werken.

Anders wordt het bij SOMPRODUCT en matrix formules; als je die loslaat op hele kolommen dan heb je een gerede kans dat je wat vaker pauze kunt nemen in afwachting van de resultaten van de berekening.

Laatst bewerkt:
Inderdaad neemt Excel (pas vanaf 2007 overigens!) de doorsnijding van de hele kolom met het gebruikte bereik, maar hele kolommen gebruiken betekent toch ook dat je niks onder je tabel moet hebben staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan