• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct in combinatie met Aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wauzzz

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2008
Hallo forumleden,

Ik ben bezig om een rapport te maken die cijfers uit een cijferadministratie haalt op basis van een leerling die je selecteerd. Dus 1 sjabloon voor alle leerlingen.

In het werkblad Rapport rekent hij het gemiddelde uit voor een bepaald vak die overeenkomt in de cijferadministratie, hiermee rekening houdend dat een leerling 6 keer een cijfer heeft gehaald voor 1 vak (bv wiskunde) en een andere maar 5 keer, omdat hij een keer ziek is geweest.

Nu heb ik onderstaande formule gebruikt om het cijfer op te halen en het gemiddelde te berekenen. Echter kan ik dit voor maar 5 leerlingen doen, aangezien dan mijn formule te lang is (graag wil ik dit uitbreiden naar circa 30 leerlingen). Heeft iemand een idee hoe ik dit beter/korter kan maken?

Gebruikte formule:
PHP:
=ALS($B$1=1;(SOM.ALS('periode 1'!J:J;Rapport!D6;'periode 1'!M:M)/SOMPRODUCT(('periode 1'!J$5:J$54=Rapport!D6)*('periode 1'!M$5:M$54>0)));
ALS($B$1=2;(SOM.ALS('periode 1'!J:J;Rapport!D6;'periode 1'!N:N)/SOMPRODUCT(('periode 1'!J$5:J$54=Rapport!D6)*('periode 1'!N$5:N$54>0)));
ALS($B$1=3;(SOM.ALS('periode 1'!J:J;Rapport!D6;'periode 1'!O:O)/SOMPRODUCT(('periode 1'!J$5:J$54=Rapport!D6)*('periode 1'!O$5:O$54>0)));
ALS($B$1=4;(SOM.ALS('periode 1'!J:J;Rapport!D6;'periode 1'!P:P)/SOMPRODUCT(('periode 1'!J$5:J$54=Rapport!D6)*('periode 1'!P$5:P$54>0)));
ALS($B$1=5;(SOM.ALS('periode 1'!J:J;Rapport!D6;'periode 1'!Q:Q)/SOMPRODUCT(('periode 1'!J$5:J$54=Rapport!D6)*('periode 1'!Q$5:Q$54>0)));"n")))))

In B1 staat dus de leerlingen code, bijvoorbeeld 1 = Piet, 2= Henk
Iedere keer met 1 ophogend moet hij het cijfer één kolom verder naar rechts opzoeken.

De cijferadministratie (Periode 1) is als volgt opgebouwd:

| | Piet | Henk
| Wiskunde | 5 | 6
| Taal | 7 | 6
| Wiskunde | | 6
| Wiskunde | 8 | 6

Hopelijk kan iemand mij op de goede weg helpen.

Met vriendelijke groet,

Wouter

Laatst bewerkt:
Misschien kun je even je bestandje uploaden zonder gevoelige informatie.

In bijgevoegd bestand heb ik een formule geplaatst in de blauwe cellen.

Ik hoop dat het hetgene is wat je bedoelt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Hallo Roncancio,

Bedankt voor je reactie, echter is dit niet hetgeen wat ik zoek. Bij vak is het mogelijk om ook twee keer Wiskunde in te vullen. Wanneer dit gebeurd dient hij het gemiddelde uit te rekenen. Alleen wel met de optie dat hij rekening houd dat Piet 4 keer een wiskunde toets heeft gemaakt en Henk maar 3.

Hoop dat het zo duidelijker is geworden. En ik zal eens gaan stoeien met de jouw gegeven formule of ik daar iets uit kan halen.

Hallo Roncancio,

Bedankt voor je reactie, echter is dit niet hetgeen wat ik zoek. Bij vak is het mogelijk om ook twee keer Wiskunde in te vullen. Wanneer dit gebeurd dient hij het gemiddelde uit te rekenen. Alleen wel met de optie dat hij rekening houd dat Piet 4 keer een wiskunde toets heeft gemaakt en Henk maar 3.

Hoop dat het zo duidelijker is geworden. En ik zal eens gaan stoeien met de jouw gegeven formule of ik daar iets uit kan halen.

Als ik het zo lees, zou ik een draaitabel (Pivottable) gebruiken.
Hiermee kan je gemiddelden, aantallen etc uitrekenen en weergeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Misschien lijkt dit er op Wouter.

Niet schrikken van de vreselijke lange formule, maar is eigenlijk deelbaar door 2, d.i.v.m. #DEEL! op te heffen.

Bijlagen

Bedankt HSV! Het werkt perfect. Hier kan ik verder mee!

Zal alleen de komende uurtjes eens bezig gaan met de formule ontleden, want sommige functies zijn mij nog onbekend.

Bedankt voor jullie moeite.

Groet,
Wouter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan