• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct met dynamische range

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rommyke

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hoi ,

Voor een aantal gegevens te bekomen maak ik geraak van de functie Somproduct.

Zoals je in bijlage op blad verwerking kunt zien geef ik in deze formule de range manueel in .Deze Range zou ik graag dynamisch willen hebben

Code:
=SUMPRODUCT((YEAR(Ingave_Incident!$E$3:$E$22)=2007)*(Ingave_Incident!$C$3:$C$22="i")*(Ingave_Incident!$I$3:$I$22="nee"))

heb al geprobeerd van deze rangen te bepalen via een naam

BV E3 : E22 = DateGrafiek
C3 : C22 = GraadGrafiek
I3 : I22 = DreigendGrafiek

Aan deze range gaf ik een offset mee

Code:
=OFFSET(Ingave_Incident!$E$3,0,0,COUNTA(Incident!$E:$E),1)
=OFFSET(Ingave_Incident!$C$3,0,0,COUNTA(Incident!$C:$C),1)
=OFFSET(Ingave_Incident!$I$3,0,0,COUNTA(Incident!$I:$I),1)

waarbij ik volgende formule had

Code:
=SUMPRODUCT((YEAR(Dategrafiek)=2007)*(GraadGrafiek="i")*(IngaveDreigendGrafiek="nee"))

Maar jammer genoeg werkt dit niet en krijg het voorlopig niet opgelost

Iemand een idee waar het mis loopt of misschien een idee voor een andere richting uit te gaan ?

Bedankt

Romain

Bijlagen

In de naamdefinities, heb je een aantal keer

Code:
Incident

waar het

Code:
Ingave_Incident

moet zijn.

Oeps , Over het hoofd gezien :o

Merciekes Wigi

heb aanpassing gedaan maar krijg nog steeds fout van waarde niet beschikbaar

Groetjes romain

Bijlagen

Lees mijn handtekening hier op het forum eens:

Vermijd samengevoegde cellen...

Dat is niet voor niets dat ik dat schrijf.

Wigi

Lees mijn handtekening hier op het forum eens:

Vermijd samengevoegde cellen...

Dat is niet voor niets dat ik dat schrijf.

Wigi

Ik weet het wigi , heb ze liever ook niet .

Was op het moment een oplossing voor mij omdat ik de drie conditional formats al gebruikt had voor de kleuren blauw-geel-rood en wilde er nog in bepaalde gevallen een rood kadertje rond .Bij "Ja" ingave in kolom I krijg je een rood kadertje om de blokjes En hier kon ik dan spelen met de conditional formating van de cellen erboven en eronder .

Hierbij je bestandje retour. Ik heb wat aanpassingen gemaakt in de voorwaardelijke opmaak en de samengevoegde cellen verwijderd. Als in kolom G een "ja" staat dan wordt de cel standaard rood gekleurd (gevaar!!). Indien er "nee" staat dan krijgen de cellen een ander kleurtje, mede afhankelijk van de waarde in kolom B.
De somproduct functie op het andere blad werkt nu ook. De dynamische bereiken waren niet goed benoemd. Onderstaand de oplossingen:

DatumGraf=VERSCHUIVING(Ingave_Incident!$C$3;0;0;AANTALARG(Ingave_Incident!$C:$C)-2;1)
DreigendGraf==VERSCHUIVING(Ingave_Incident!$G$3;0;0;AANTALARG(Ingave_Incident!$G:$G)-1;1)
GevaarGraf==VERSCHUIVING(Ingave_Incident!$B$3;0;0;AANTALARG(Ingave_Incident!$B:$B)-1;1)

Groeten,

M.

Bijlagen

DatumGraf=VERSCHUIVING(Ingave_Incident!$C$3;0;0;AANTALARG(Ingave_Incident!$C:$C)-2;1)
DreigendGraf==VERSCHUIVING(Ingave_Incident!$G$3;0;0;AANTALARG(Ingave_Incident!$G:$G)-1;1)
GevaarGraf==VERSCHUIVING(Ingave_Incident!$B$3;0;0;AANTALARG(Ingave_Incident!$B:$B)-1;1)

Merciekes HierEnNu.

nog een vraagje over deze bereiken , waarop slaan die juist ? Als mogelijk een kleine uitleg zodat ik het volledig begrijp .

Met alles zomaar over te nemen leer je niks he ;)

GRoetjes

Romain

Helpfile geeft voldoende informatie lijkt mij:

VERSCHUIVING
Geeft als resultaat een verwijzing naar een bereik met een opgegeven aantal rijen en kolommen van een cel of cellenbereik. De verwijzing die als resultaat wordt gegeven, kan een enkele cel of een cellenbereik zijn. U kunt opgeven hoeveel rijen en kolommen er als resultaat moeten worden gegeven.

Syntaxis

VERSCHUIVING(verw;rijen;kolommen;hoogte;breedte)

verw is de verwijzing ten opzichte waarvan de verschuiving moet plaatsvinden. verw moet een verwijzing zijn naar een cel of een bereik van aangrenzende cellen. Als dit niet het geval is, geeft VERSCHUIVING de foutwaarde #WAARDE! als resultaat.

rijen is het aantal rijen, omhoog of omlaag, waarnaar u de cel in de linkerbovenhoek wilt laten verwijzen. Als u bijvoorbeeld 5 opgeeft, komt de cel in de linkerbovenhoek van de resulterende verwijzing vijf rijen onder de verwijzing. rijen kan zowel een positief getal (oftewel een getal onder de uitgangsverwijzing) als een negatief getal zijn (oftewel een getal boven de uitgangsverwijzing).

kolommen is het aantal kolommen, naar links of naar rechts, waarnaar u de cel in de linkerbovenhoek wilt laten verwijzen. Als u bijvoorbeeld 5 opgeeft, komt de cel in de linkerbovenhoek van de resulterende verwijzing vijf kolommen rechts van de verwijzing. kolommen kan zowel een positief getal (oftewel een getal rechts van de uitgangsverwijzing) als een negatief getal zijn (oftewel een getal links van de uitgangsverwijzing).

hoogte is de hoogte, uitgedrukt in een aantal rijen, die u wilt toekennen aan de resulterende verwijzing. hoogte moet een positief getal zijn.

breedte is de breedte, uitgedrukt in een aantal kolommen, die u wilt toekennen aan de resulterende verwijzing. breedte moet een positief getal zijn.

Aanvullende informatie

Als de verwijzing door de argumenten rijen of kolommen tot voorbij de rand van het werkblad wordt verschoven, geeft VERSCHUIVING de foutwaarde #VERW! als resultaat.

Als u hoogte of breedte weglaat, wordt uitgegaan van dezelfde hoogte of breedte als verw.

VERSCHUIVING verplaatst geen cellen en wijzigt de selectie niet; er wordt alleen een verwijzing als resultaat gegeven. VERSCHUIVING kan worden gebruikt bij elke functie die een verwijzingsargument nodig heeft. Met de formule SOM(VERSCHUIVING(C2;1;2;3;1)) berekent u bijvoorbeeld de totale waarde in een bereik van 3 rijen hoog en 1 kolom breed dat zich 1 rij onder en 2 kolommen rechts van de cel bevindt.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan