• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct met meerdere voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Killerman1991

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2015
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met excel en wil graag een somproduct met meerdere voorwaarden.

Wat mij tot nu toe gelukt is, is het volgende:

=SOMPRODUCT(--(J3:J200="V");(F3:F200))*--24*--60

Hij kijkt hier of er aan de voorwaarde V voldaan is en telt vervolgens de tijd op die in cellen F3 tot en met F200 staan. Dan zet hij dit om naar minuten door de*24 en *60.

Als ik er het volgende van maak dan werkt het niet:

=SOMPRODUCT(--(J3:J200="V")+(D3: D200="stofzuigen");(F3:F200))*--24*--60

Graag hulp, alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Altijd makkelijk zo'n vraag met voorbeeldbestand...

Code:
=SOMPRODUCT((J3:J200="V")*(D3:D200="stofzuigen")*(F3:F200))*24*60

PS als je de formule tussen de #(codetags) zet heb je geen last van smiley's

Niels

Laatst bewerkt:
Hallo,

Bij deze is het mij gelukt door:

Code:
=SOMPRODUCT(--((J3:J200="X")*(D3:D200="Demonteren"));(F3:F200))*--24*--60

Maar ik wil meedere categorien bij elkaar opgeteld hebben dus van monteren ook bijvoorbeeld.

Het bestand is te groot om toe te voegen.

Ik heb dus het volgende:

een kolom (D) waar verschillende categorien in staan
een kolom (E) waar de huidige tijd in staat
een kolom (F) waar het verschil van bijvoorbeeld het verschil in tijd van D3 en D4 berekend wordt. Dit kom dus in F3 te staan.
een kolom (J) waar 2 waarden in kunnen staan namelijk een V of een X.

Met de huidige tijd heb ik niks van doen.

Wat ik graag wil is dat hij berekend van categorie Demonteren, Monteren, Perslucht, Controleren en IJken hoeveel tijd deze samen gekost hebben. De categorien zijn weergegeven in Kolom D zoals gezegt en de verlopen tijd is dus weergegeven in Kolom F. Ook moet hij kijken of het in Kolom J een V of een X is.

Dus even om het nog simpel te houden ik heb 1 kolom waar meerdere waarden in staan waar hij naar moet kijken en een aantal bij elkaar op moet tellen.
In een ander kolom staat een waarde X of V daar moet hij naar kijken.
En vervolgens telt hij de tijd van deze cellen die in een andere kolom staat op en moet deze weergeven in minuten door middel van *24 en *60.

Hoop dat nu duidelijk is.

Laatst bewerkt:
Je kun ook een klein voorbeeldbestandje maken, dit moeten wij anders voor jouw doen en met wat je vraagt in #1 heb je al de juiste formule

Niels

Volgens mij is het geluk.

Code:
=SOMPRODUCT(--((J3:J200="X")*(D3:D200="Demonteren")+(D3:D200="Monteren"));(F3:F200))*--24*--60

Nu kijkt hij naar X en naar demonteren en monteren telt hij samen op.

Dit is hem uiteindelijk geworden, zodat hij naar alle 5 categorien optelt.

Code:
=SOMPRODUCT(--((J3:J200="X")*(D3:D200="Demonteren")+(D3:D200="Monteren")+(D3:D200="Perslucht")+(D3:D200="Controleren")+(D3:D200="IJken"));(F3:F200))*--24*--60

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan