• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct met variabelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jemp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Beste

Eerst even de bedoeling van de formule uitleggen.
We hebben een aantal werknemers (kolom A), die weergegeven worden door een code (Kolom B).
In de kolommen c:H worden codes gebruikt (ook niet van onze dienst) om aan te geven wie welk lokaal bezet. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen AM en PM.

Bedoeling is nu dat we in de tabel J:K te zien krijgen hoeveel van onze werknemers de lokalen bezetten.
Het probleem op zich is niet moeilijk (de gebruikte formule werkt perfect) maar ik moet in de formule "A","B","C",... gaan vervangen wanneer er een werknemer of zijn code verandert.
Bv Ellen krijgt de code "El" of er komt een werknemer bij Frans met de code F.

Ik heb geprobeerd om de gebruikte codes te lezen uit de respectievelijke cellen maar de formule "=SOMPRODUCT(($C$8:$H$8=J$8)*($C9:$H9={$B$2;$B$3;$B$4;$B$5;$B$6}))" werkt niet.

Natuurlijk doe ik iets verkeerd, ik weet alleen niet wat.
Hieronder een voorbeeld bestand.

Groetjes
JP

Bekijk bijlage Test Somproduct - variabel.xlsx

probeer het zo eens.

Code:
=SOMPRODUCT(($C$8:$H$8=J$8)*($C9:$H9=$B$2:$B$6))

Hoi VenA

Merciekes voor het snelle antwoord.
Uw oplossing werkt perfect ... simpel als je er wat meer van kent.
:cool:

Bijkomende vraag. Lukt het ook met een niet aansluitende reeks?
Dus iets in de zin (maar dit werkt niet) : =SOMPRODUCT(($C$8:$H$8=J$8)*(of($C9:$H9=$B$2:$B$3;$C9:$H9=$B$5:$B$6)))
of kan het enkel als : = somproduct(($C$8:$H$8=J$8)*($C9:$H9=$B$2:$B$3))+somproduct(($C$8:$H$8=J$8)*($C9:$H9=$B$5:$B$6)) ?

Groetjes
JP

Laatst bewerkt:
Je kunt de OF-functie niet toepassen op matrices. Dan moet je + gebruiken:
Code:
SOMPRODUCT(($C$8:$H$8=J$8)*(($C9:$H9=$B$2:$B$3)+($C9:$H9=$B$5:$B$6)))

ok, tx
Dit werkt perfect en is korter dan wat ik gevonden had.

Groetjes
JP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan