• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOMPRODUCT wil niet werken op een of andere manier

Status
Niet open voor verdere reacties.

markdark

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Berichten
9
Hallo,

Ben hier nieuw omdat ik niet uit een formule kom. Ik heb hier al wat rond gezocht en ook ge-googled en iedereen komt wel met het antwoord dat SOMPRODUCT gebruikt wordt (tenminste op de vraag van die gebruikers).

Naar mijn idee moet ik ook SOMPRODUCT gebruiken, maar ik krijg het niet werkend. Namelijk want wat ik wil is het volgende.

In de cellen A3 t/m A1000 op blad 'Lijst' staat een datum ingevuld. Ook op dit blad 'Lijst' staan de cellen C3 t/m C1000 waarin de waarde Y of N staat. Ik wil in de cel B2 op blad 'Tijd schema' alle datums tellen uit het bereik A3 tm/A1000 op blad 'Lijst' die gelijk zijn aan 10 mei 2010 en waarbij de bijbehorende C cel gevuld is met Y.

Volgens alle antwoorden hier die ik heb gezocht en op andere sites zou dit met SOMPRODUCT moeten (CTRL+SHIFT+ENTER om te controleren en array van te maken), maar op een of andere manier krijg ik dan altijd 0 terug. Terwijl dit niet klopt.

Ik zal nog iets fout doen of over het hoofd zien, maar misschien kunnen jullie me helpen? Ik heb de Excel in de bijlage toegevoegd.

De formule is nu als volgt:
=SOMPRODUCT((Lijst!A3:A1000="10/5")*(Lijst!C3:C1000="Y"))

Mark
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    16,1 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
je probleem zit hem in "10/5". In principe staat je datum er al boven, dus als je die cel in je formule integreert zou je probleem opgelost zijn (voor cel B2):

Code:
=SOMPRODUCT((Lijst!$A$3:$A$1000=$B$1)*(Lijst!$C$3:$C$1000="Y"))

Ik wel de formules even vergrendeld, zodoende kun je de formule makkelijk doortrekken.

Groeten,
Dennis
 
Code:
=SOMPRODUCT((Lijst!A3:A1000=B1)*(Lijst!C3:C1000="Y"))

Mvg

Piet
 
Nog 1 extra vraag. De SOMPRODUCT werkt nu prima, echter zou ik ook nog graag een andere berekening doen, die mijn Excel kennis te boven gaat, namelijk:

In cel B18 wil ik graag een totaal zien van het aantal unieke bedrijven waarbij de cellen A3 t/m A1000 op blad 'Lijst' overeenkomt met cel B1 van het blad zelf en waarbij cel C3 en K5 van blad 'Lijst' op Y staan. Ik wil dan dus niet een totaal van 3 terug, maar een totaal van 2.

Want er zijn 2 unieke bedrijven die op 10 mei voorkomen die waarbij van ene bedrijf cel C3 en K5 op Y staan en bij de andere alleen C3.

Enig idee hoe dat moet?
 
Dat kan dan weer met zo'n zelfde sompoductformule.
Code:
=SOMPRODUCT((Lijst!A3:A1000='Tijd schema'!C1)*(Lijst!C3:C1000="Y")*(Lijst!K3:K1000="N"))

Mvg

Piet
 
Hmmm denk niet dat ik het helemaal goed heb uitgelegd, namelijk ik moet de unieke bedrijven hebben waarin dan cel C3 een Y kan hebben, maar cel K3 kan ook een Y hebben. Het bedrijf moet dan 1 keer worden geteld.

Wanneer cel C3 op Y staat en K3 op N moet deze ook worden geteld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan