• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct zoekt nu op maand en moet ook nog jaar gaan zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

waldpiek

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2007
Hallo Allemaal

Ik heb een somproduct die zoekt naar alle bedragen in een kolom waarbij de datum kleiner is als een bepaalde maand. Aangezien de maand doormiddel van een dropdown menu gekozen kon worden en tekst is maak ik hier gebruik van een vert.zoeken in een ander tabblad. Dit ging het jaar goed tot dat het 2011 werdt. Nu is er een dropdown bij gekomen waar je het jaar kan kiezen. Hierbij moet zelfde idee van de maand bij komen. Heeft iemand een idee hoe ik het jaar erbij krijg.

=(SOMPRODUCT((MAAND(Journaalregels!$D$2:$D$9999)<=(VERT.ZOEKEN($C$7;Lijsten!$E$2:$F$14;2;0)))*(Journaalregels!F2:F9999))

$C$7&(jaar) de celwaar het jaar staat, in de te zoeken matrix een hulpkolom die maand en jaar bij elkaar zet maand&jaar .
Post eens een dunny voorbeeldje de helpers gaan je opmaak niet reproduceren hoe wat waar staat , of iemand heeft iets in dezelfde zin als opmaak .

maand

Hoe ziet het dan met de MAAND die ik voor de zoekmatrix heb te staan.

Oorspronkelijk formule

=(SOMPRODUCT((MAAND(Journaalregels!$D$2:$D$9999)<=(VERT.ZOEKEN($C$7;Lijsten!$E$2:$F$14;2;0)))*(Journ aalregels!F2:F9999))

Nieuwe formule

=(SOMPRODUCT((MAAND(Journaalregels!$D$2:$D$9999)<=(VERT.ZOEKEN(((G5)&$C$7;Lijsten!$E$2:$F$14;2;0)))*(Journ aalregels!F2:F9999))

Ik krijg nu een N/B

Voorbeeld wat er in die kolommen staat

Journaalregels!$D$2:$D$9999 = 1-1-2010

G5 = 2010 ( deze is ook gemaakt doormiddel van een lijst met jaartallen

Lijsten!$E$2:$F$14;2;0 =

Maanden getalwaarde
Januari 1
Februari 2
Maart 3
April 4
Mei 5
Juni 6
Juli 7
Augustus 8
September 9
Oktober 10
November 11
December 12

Ik heb geen glazen bol en kan zonder voorbeeld geen duidelijk antwoord formuleren .

Ik zette dat je een extra kolom moet bijmaken die de maand en jaar samenvoegt uiteraard zal je dan ook je formule moet wijzigen ( bereik aanpassen )
Ik kan je een voorbeeldje maken hoe en dan staan we daar want mijn data zal niet op de plaats staan waar jouw gegens staan .Heb toch maar vlug een vb'tje gemaak

Bijlagen

Oorspronkelijk formule

=(SOMPRODUCT((MAAND(Journaalregels!$D$2:$D$9999)<=(VERT.ZOEKEN($C$7;Lijsten!$E$2:$F$14;2;0)))*(Journ aalregels!F2:F9999))

Nieuwe formule

=(SOMPRODUCT((MAAND(Journaalregels!$D$2:$D$9999)<=(VERT.ZOEKEN(((G5)&$C$7;Lijsten!$E$2:$F$14;2;0)))*(Journ aalregels!F2:F9999))

in cel G5 zal je jaar staan daar mogen de haakjes al weg ook is je tabelmatrix dezelfde gebleven Lijsten!$E$2:$F$14 , heb je dan al een extra kolom met je jaar & maand daar toegevoegd ?

Heb hem zo op kunnen losse Thank

(MAAND(Journaalregels!$D$2:$D$9999)<=((G5)&"-"&(VERT.ZOEKEN($C$7;Lijsten!$E$2:$F$14;2;0))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan