• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Berichten
4.420
Office versie
Microsoft 365
Ik probeer de volgende formule werkend te krijgen, maar helaas:
Code:
=SOMPRODUCT(((C3:C67="van kap*")*(H3:H67="r"))*(G3:G67>0))
Wat zie ik over het hoofd?

Groet,
 
Wat probeer je hier eigenlijk te doen, een SOM.ALS in een vermenigvuldiging ?
 
De som van getallen in G als in C "van kap*" staat en in H een R
 
Volgens mij staan er wat teveel haakjes in. Denk dat het als volgt wel zou kunnen gaan werken:
=SOMPRODUCT((C3:C67="van kap*")*(H3:H67="r")*(G3:G67>0))

Waarschijnlijk moet het niks uitmaken, maar ik gebruik de functie altijd op bovenstaande manier en dan werkt het naar behoren.
 
Beste rgd,

Drie opmerkingen.
1) Verander:
=SOMPRODUCT(((C3:C67="van kap*")*(H3:H67="r"))*(G3:G67>0))
in:
=SOMPRODUCT(((C3:C67="van kap*")*(H3:H67="r")*(G3:G67)))
2) Werken met een jokerteken kan volgens mij niet bij SOMPRODUCT. Zonder jokerteken doet de gewijzigde formule het prima, met jokerteken niet. Als ik het jokerteken invoer in kolom C, dan doet de formule het weer wel.
3) Kun je niet beter een draaitabel maken?

Richard
 
Helaas:

Brutus, jouw formule geeft 0

Gerard, de jouwe Waarde? Ik heb je formule gewijzigd in:
Code:
=SOMPRODUCT(((C3:C67="van kapitaalrekening")*(H3:H67="r")*(G3:G67)))
dus de joker verwijderd.

Ik blijf hem lastig vinden, met een draaitabel heb ik steeds oorlog als ik hem probeer.

Groet,
 
Probleem opgelost. In kolom G staat ook een formule, die kennelijk de fout in deze formule veroorzaakte. Ik laat hem nu de gegevens uit een andere kolom halen en dan werkt hij perfect. Zelfs mijn oorspronkelijke formule werkt na verwijdering van het jokerteken en het weglaten van >0.

Dank voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan