• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
Beste,

weet er iemand of het mogelijk is om in de formule somproduct de voorwaarde in te verwerken dat het uur ( van de datum in een cel) groter dan 22 of kleiner dan 7 moet zijn?

Of met andere woorden, in het voorbeeld, zou ik graag het somproduct berekenen van kolom B en C op voorwaarde dat het uur in kolom A groter dan 22 of kleiner dan 7 is.

Beste groeten,

Bijlagen

Test deze eens
Code:
=SOMPRODUCT(B1:B22;C1:C22;(UUR(A1:A22)>22)+(UUR(A1:A22)<7))

Of deze even testen:

Code:
=SOMPRODUCT((B1:C22)*(UUR($A$1:$A$22)>22))+SOMPRODUCT((B1:C22)*(UUR($A$1:$A$22)<7))

Groet

Dirk

beste,

bedankt voor de info, de eerste formule werkt perfect.

nog een zonnige dag !

Ik heb een voorbeeld bestand voor je. Ik heb de eerste kolom gesplitst en vervolgens de formule opgedeeld.

Succes!

Jim

Bijlagen

De eerste twee formules geven bij mij een datum in plaats van een somproduct

Weet je dat zeker?
Wat een rare vraag. Zonder te testen zie ook ik dat jouw formule niet het juiste resultaat zal geven. Je sommeert het bereik B1:C22 in plaats van kolommen B en C te vermenigvuldigen.

De eerste twee formules geven bij mij een datum in plaats van een somproduct
Dat komt omdat je een kolom hebt ingevoegd. Daardoor kloppen de verwijzingen niet meer én excel maakt de cel automatisch op als datum/tijd.

@Timshel,

Ik dacht altijd dat het zo moest:
Code:
=SUMPRODUCT((B1:B22)*(C1:C22)*((HOUR(A1:A22)>22)+(HOUR(A1:A22)<7)))

de ; mag je dus blijkbaar ook als AND gebruiken. Scheelt weer wat haakjes openen en sluiten.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan