Sony aansluiten met HDMI kabels?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoefhaan

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2009
Hallo

Ik heb een Sony bravia LCD tv, daarnaast een Sony Home Theatre System en een bijbehorende Sony DVD-recorder.

Ik probeer de recorder via HDMI aan te sluiten op de tv maar als ik dan TV kijk via de recorder krijg ik alles in 4:3 formaat, en kan dan via de tv niets meer wijzigen aan dit formaat. Zelfs breedbeelduitzendingen komen in 4:3 op het scherm. Dus als ik iets opneem vanaf de kabel dan kan ik het alleen in 4:3 bekijken.

Nu lees ik in de verschillende gebruiksaanwijzingen het e.e.a. over aansluiten via HDMI maar het wordt me nog niet echt duidelijk.
Zou het correct kunnen zijn dat ik de DVD recorder via HDMI aan de Home Theatre moet koppelen en vervolgens de Home Theatre aan de TV?
En heb je daarnaast dan ook nog een audiokabel nodig? (zo'n rood-witte tulpstekker kabel)

Graag jullie reactie.

Goedemorgen,

Welkom op Helpmij,

Is dat niet in te stellen op je tv dat hij op het hdmi kanaal breedbeeld geeft .

Modag

Ik heb gezocht in de Tv instellingen maar daar kan ik niets vinden.
Normaal gesproken, als ik bv via component aansluiting kijk dan kan ik gewoon alle beeldformaten selecteren, dus 16:9, 4:3, smart, etc.
Zodra ik via HDMI aansluiting kijk dan kan ik niets meer veranderen. De TV staat dan ingesteld op Wide maar geeft een beeld van 4:3
Vandaar dat ik ga twijfelen of hij wel juist is aangesloten. Maar het probleem is drie gebruiksaanwijzingen, en zie dat maar eens te combineren...

Hoi,

Het zou ook nog kunnen dat je de speler moet vertellen dat hij breedbeeld moet geven.
Welk type recorder heb je?
Modag

Ja, dat had ik ook bedacht, maar ik kan geen instelling vinden waarin ik hem dat kan vertellen. En via Component doet hij dat gewoon. Alleen dus niet via HDMI. Ik kan geen instellingen voor de HDMI uitgang vinden.

Hoi,

Welk type recorder heb je kan ik even voor je in de gebruiksaanwijzing meekijken?

Modag

Hoi,

In je gebruiksaanwijzing wordt wel aangegeven dat je dat kan veranderen bij mij is dat op blz 137 weet niet of dat overeenkomt met jouw gebruiksaanwijzing denk dat je deze even goed moet lezen kan ook nog aan je videosignaal leggen.
Anders als het niet overeenkomt met jouw handleiding hier de link.

Modag

Laatst bewerkt:
hmmmm, echt stom, niet ver genoeg doorgelezen. Inderdaad kon ik via deze instelling de beeldverhouding wijzigen. Nu krijg ik via HDMi kabel gewoon breedbeeld.
Bedankt voor het snelle meekijken! Dat is geweldig!

Ja, ook geluid.
Echter zie ik wel dat het beeld minder goed is via HDMI dan via Component. Misschien dat ik dus toch via component blijf kijken. Dit opgezocht op internet en daar wordt ook soms wel vermeld dat het kwaliteitsverschil wisselend is.

Het enige nadeel is dat je de synchronisatie van de diverse apparatuur mist.
Als je ze aansluit via HDMI gaat alles tegelijk uit, de tv gelijk op de goede ingang als je een dvd start etc. Maar het beeld is duidelijk anders (minder)

Met name ondertiteling in sommige DVD's wordt wat korrelig, terwijl dit bij component goed strak is.

Wellicht ligt dit aan de kwaliteit van de HDMI kabel. Een punt is ook dat de HDMI achter op de tv bijna direct een hoek van 90 graden moet maken omdat de tv aan de muur hangt... En ik heb begrepen dat HDMI kabels noga gevoelig zijn,

Hoi,

Ja dat kan een oorzaak zijn, maar hoe staat het met je videosignaal staat die wel goed staat ook op blz. 137

Modag

sony lcd tv bravia en dvd home theatre system

dit is al een oude topic kwam het tegen toen ik aan het google was over ons tvprobleem, maar komt aardig overeen met het probleem met onze tv en dvd systeem.zal eerst vermelden om welke tv en dvd systeem het gaat.
sony bravia lcd tv KDL-32EX402 en sony home theatre system DAV-DZ280.
dit kan samen via sync gekoppelt moeten worden met hmdi en scart. helaas dat werkt niet zo hier.
het probleem is het volgende het geluid van de tv is niet te horen via het theatre home systeem en als ik een dvd wil kijken en ik zet de theatre home system op dvd dan schakelt de tv niet over op het dvd scherm wel krijg ik de melding audio kanaal van dvd system. kan wel via de tv aanmelden via hmdi 1 en dan kan ik wel dvd kijken
maar dat is niet de normale gang van zaken denk ik.
heb wel bij beide de functie controle voor sync op aan gezet.
zou graag ook het geluid van de films op tv via de dvd system horen.
heb dit ook vermeld op de site van sony forum helaas 1 antwoord opgekregen de scart kabel eruit halen, helaas dit werkt ook niet.
hoop hier iets wijzer te worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan