Sony Cybershot DSC-W55 vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Randy_50Cent

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2005
Beste Mensen,

Ik heb sinds anderhalf jaar een Sony Cybershot DSC-W55 in bezit, Maar sinds kort erger ik me ergens aan. Namelijk, Als ik mijn flitser uit zet, En ik maak een foto zonder flits, Dan is elke foto wel bewogen! :mad: Omdat ik zelf ook best wel tril vaak met me handen vind ik dat erg lastig!. Kan het misschien ook aan een instelling in de camera liggen?

ja,

het werkt zo(wanneer je op automatische modus werkt):
- hoe meer licht hoe sneller de sluitertijd.
- hoe minder licht hoe langzamer de sluitertijd.(heeft meer tijd nodig om licht op te vangen)

>> bij een langzamere sluitertijd is de camera 10x gevoeliger voor beweging.

>> je kan handmatig de sluitertijd kleiner maken(korter) zodat hij minder gevoelig is voor beweging, nadeel hiervan is dat je foto donkerder wordt. (soms zelfs helemaal zwart). omdat hij te weinig licht heeft.

dus je hebt 2 optie's:
- gebruik een standaard.(voor langzamere sluitertijd)
- zorg dat de foto goed belicht is.

ja,

het werkt zo(wanneer je op automatische modus werkt):
- hoe meer licht hoe sneller de sluitertijd.
- hoe minder licht hoe langzamer de sluitertijd.(heeft meer tijd nodig om licht op te vangen)

>> bij een langzamere sluitertijd is de camera 10x gevoeliger voor beweging.

>> je kan handmatig de sluitertijd kleiner maken(korter) zodat hij minder gevoelig is voor beweging, nadeel hiervan is dat je foto donkerder wordt. (soms zelfs helemaal zwart). omdat hij te weinig licht heeft.

dus je hebt 2 optie's:
- gebruik een standaard.(voor langzamere sluitertijd)
- zorg dat de foto goed belicht is.

Oke, En is dat bij alle camera's zo? Ik zit er namelijk aan te denken om een nieuwe digitale camera van Sony dan te kopen. Wel eentje die niet zo gauw bewegende foto's maakt. Want ik tril nog al met mijn handen!. Bestaat daar eentje van van Sony?

Ja, dat is bij iedere camera zo.

een statief is daarom erg handig om te hebben bij schemerend/weinig daglicht.

wat trouwens ook een optie is, is de ISO waarde verhogen(of was het nu verlagen..hmm volgens mij verhogen). hierdoor wordt de camera gevoeliger voor licht. en heb je automatisch een kortere sluitertijd. waardoor hij weer minder gevoelig is voor beweging.

Een externe flitser met een zogenaamde "omnibounce" kan je ook heel goed helpen in dit soort situaties. je flitst wel, maar je flitst niet de sfeer weg. maar daarvoor moet je wel even in je geldbuideltje (diep)tasten.

kortom ik raad aan om eens wat handleidingen te lezen over digitale fotografie en hoe sluitertijd/diafragma/etc elkaar beinvloeden. Trouwens.. regel nummer 1 met digitale fotografie is: gebruik nooit de "auto" functie van je toestel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan