Sony MHC-EC78: Bi-amping van de speakers

Status
Niet open voor verdere reacties.

eckerdt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 dec 2011
Ik heb voor mij PC een versterker gekocht een Sony MHC-EC78 met twee bijbehorende speakers. Het aparte hieraan is dat deze niet zoals gewoonlijk naar elke speaker 1 draad heeft lopen maar 2 draden naar elke speaker. De versterker heeft dus maar liefst 8 aansluitpunten voor de draden. Dit schijnt Bi-amping te heten waardoor de hoge en lage tonen gescheiden worden. De bijbehorende boxen moeten dus ook dubbele ingangen hebben om de draden aan te sluiten. Fantastisch allemaal, maar ik wil mijn eigen (betere) speakers aansluiten, deze hebben echter een gewone aansluiting.

Nu de vraag: is het mogelijk om per box twee draden aan te sluiten of loopt de boel dan in de soep...?

De bijbehorende boxen moeten dus ook dubbele ingangen hebben om de draden aan te sluiten.
Klopt.

Nu de vraag: is het mogelijk om per box twee draden aan te sluiten of loopt de boel dan in de soep...?
Nee en Yep. Dan loopt de boel in de soep.

Nog even een opmerking.
Andere Bi-wired speakers er zo maar op aansluiten is ook niet altijd een goed idee.
De crossover frequentie van de versterker en speaker moeten ook nog op elkaar afgestemd zijn.

Laatst bewerkt:
Ah, weer wat geleerd, dank. Jammer dat het niet mogelijk is. Wat gebeurt er dan eigenlijk precies als je dat wel zou doen? Had een leuke upgrade kunnen zijn van mijn stereo-set. Bij mijn weten is het voordeel van bi-amping nou ook weer niet zo denderend dus snap niet waarom Sony dat heeft toegepast bij een relatief eenvoudig / goedkope stereoset.

Je zou je speakers op 1 paar (zwart/rood) uitgang kunnen aansluiten maar of deze geeft alleen de lage of alleen de hoge tonen weer.
Doorlussen van de uitgang is geen goed idee aangezien je hiermee mogelijk je versterker opblaast.
Bi-amping heeft wel degelijk zin. (Als het goed gedaan wordt en op elkaar is afgestemd.)
Frequenties worden voor eindversterker al gesplitst en dan afzonderlijk versterkt en aan bijbehorende speaker aangeboden.
Dit ipv. een filter in de speaker welke de aangeboden versterkte signaal moet splitsen.
Waarom Sony dit bij deze set doet? Tja mensen horen iets over bi-amping en iets over "beter" dus.... :) Dat verkoopt.
Net als: Sample rate, optisch, xxx watt, frequentie bereik enz.
Mijn tip? Gebruik je oren. (Niet je portemonnee of mooie specificaties.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan