Sony P-8 slecht voor bewegende beelden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kdankers

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2001
Ik ben gisteren naar de WTA-toernooi geweest in Antwerpen. Het was erg cool. Ik heb mijn digitale camera Sony DSC P-8 meegenomen. Helaas waren veel foto's slecht, erg wazig. Het bleek dat deze camera niet goed kan opnemen bij bewegende beelden (sport). Met mijn oude camera (DSC P-5) was het geen probleem (toernooi in Rosmalen). Ze waren zelfs perfect. Hoe kan ik het instellen in P8 (geen flits!!!)?? Want ik ga deze week misschien weer naar de andere toernooi in Rotterdam. Ik baal wel want ik heb veel foto's gemaakt en bijna allemaal slecht.

Zit er geen knop op waar je een handmatige instelling kan doen? Zo ja, kan je die zetten op het "golf-speler" tekentje. Dan wordt de sluitertijd korter en worden je foto's beter.

Dank je voor het antwoord, ik heb deze ook geprobeerd in Antwerpen, maar dan kreeg je donkere beelden en ik durf geen flits te gebruiken om de speelsters niet te storen tijdens hun wedstrijd.
Met de gewone stand hoefde je geen flits te gebruiken maar met de scene stand (golf) heb je blijkbaar wel flits nodig, anders krijg je donkere beeld.
Op mijn oude camera heb je deze stand niet, en ik kon toen gewoon goed fotograferen op de oude camera. Helaas is deze stuk en moest ik nieuwe kopen.

Als het goed is kan je ook nog de belichting handmatig instellen in stapjes van 0.5. Ik weet alleen niet meer hoe dat knopje genoemd wordt. In ieder geval kan je daarmee de foto extra over- of onderbelichten. In jouw geval moet je de belichting dus in de plus zetten (+1.5) Wat ik altijd doe is om eerst maximaal in te zoomen op een plek van de tennisbaan waar de spelers zich (het meest) bevinden (zeg,het midden van het net). Dan druk je de ontspanknop HALF in, nu worden voor dat punt op de baan de lichtwaarde, sluitertijd, diafragma en afstand gemeten. Vervolgens zoom je voorzichtig weer uit maar hou je gelijktijdig de ontspanknop half ingedrukt!
Als je genoeg uitgezoomt hebt, hou je je camera stil en druk je de ontspanknop helemaal in. Nu heb je een foto gemaakt die geen last heeft van (invallend) omgevingslicht en zal je foto derhalve er ook veel beter uit zien. Op deze manier kan je dus ook heel goed een foto maken van iemand die voor een raam staat of de zon in de rug heeft. Het is wel even wennen om de ontspanknop half ingedrukt te houden en gelijktijdig uit te zoomen, maar het werkt goed!
Gr. Erik.

p.s. het belichtingsknopje heet EV, kom ik ineens op.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan