Sony SS-H10 Speakers, welke versterker?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamesbond008

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2009
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een klein probleempje.

Heb een paar dagen geleden een setje speakers gevonden (Sony SS-H10) op zolder en daar hoort natuurlijk een versterker bij.
Maar mijn vraag is wat voor versterker raden jullie mij aan?
Ik heb nauwelijks verstand van versterkers dus daarom vraag ik het hier.

Specificaties:

Maximun Input Power: 80W
Rated Impedance: 6 Ohm
Frequency range: 65Hz - 20KHz
Sensitivity: 88dB/W/m

Ik dacht zelf aan een 160W Versterker op 6 Ohm omdat hij sowieso het dubbele moet hebben lijkt me.
De speakers zijn trouwens van begin jaren 90 dus ik weet niet of dat invloed heeft op de versterker.

Met vriendelijke groet,

James

6 ohm speakers komen veelal van (mini)setjes, iets wat niet zeggen wil dat het niet veel soeps is, integendeel.
Een geschikte versterker voor jou is er 1 welke aan jouw eisen voldoet, en of je nieuw of gebruikt wilt.

Voor stereo: deze een leuke instapper: Sony STR-DH130
voor 5.1: deze leuke instapper: Yamaha RX-V375

Beide receivers kunnen je speakers met gemak aan, houd rekening bij aanschaf ervan dat je speakers geen "disco-speakers" zijn!

Er staat geen RMS op zover als ik weet.
Ik ben trouwens vergeten te vertellen dat de versterker naar de computer moet kunnen, en ik weet niet of dat met die instappers wil.

En een beetje moderne muziek zou toch moeten kunnen neem ik aan?

de versterker naar de computer moet kunnen,
Hoe bedoel je dit?

Als je bedoeld dat je je computer ook aan de versterker wil aansluiten (geluid) zal dat ook van je computer (welke aansluitingen) afhangen.

Laatst bewerkt:
Ik ben echt een leek als het om versterkers gaat, maar ik heb gelezen dat je via bijvoorbeeld je computer naar je versterker de speakers kan "aansturen" zeg maar.
Dat je dus MP3's (geluid) van je PC naar je speakers laat gaan doormiddel van de aangesloten versterker op je computer.

Kan, maar nogmaals dat zal van de aansluitingen welke je op je computer hebt en de aansluitmogelijkheden van de versterker afhangen.

Dus welke computer met welk versterker?
Computer Line out > versterker Line in.
Computer digitaal coax out > versterker digitaal coax in.
Computer optisch out > Versterker optisch In.
....
Tis maar net welk aansluitmogelijkheden er aanwezig zijn.

Laatst bewerkt:
Laten we es gaan vragen wat het budget is ..

En tja, met deze instap receiver 'Yamaha RX-V375' kun je al helemaal geen moderne muziek op afspelen ..

Specs: AV receiver * Dolby TrueHD Dolby Digital Plus DTS-HD decoder * iPod ready * Cinema DSP * 17 surround functies * Silent Cinema * On Screen display * Vermogen speakers: Front L/R 100 watt Center 100 watt Rear L/R 100 watt * Voorzijde: USB- composite- hoofdtelefoon - Achterzijde: 2 optical- 2 coax- 6 audio - subwoofer- video component - 4 HDMI in- 1 HDMI uit- aansluiting(en) * Eco mode * Opgenomen vermogen 0.3 Watt standby * Inclusief : 1 afstandbediening * Gewicht 7.4 kg * afm: (b x h x d): 43.5- 15.1- 31.5 cm

Je had zelf ook een beetje kúnnen googelen welke ik had aanbevolen vóórdat je met een reactie kwam ..
Zoals gezegd, het is een instapper, en kost een kleine 200 euro

Laatst bewerkt:
Laten we es gaan vragen wat het budget is ..

Waarom?

Van de voorgestelde instapper (Sony STR-DH130) uitgaand en aangenomen dat je een line uit (desnoods hoofdtelefoon uitgang) op je computer hebt kun je met deze kabel uit de voeten. (Nog geen 3 euro)

Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn moederbord een Line-out en een SPDIF. Dus dat moet lukken lijkt me.

M'n budget is maximaal 200 euro, ik weet dat je daar niet ver mee kan komen maar wil het alsnog proberen.

@ BikerBill64: TS heeft speakers uit de jaren 90, komen bij setjes vandaan, 400-500 gulden.
Om daar een versterker aan te knopen van 600 Euro ... (het kan, ja ...)

Goed opgemerkt. (Had ik niet naar gekeken, nam aan dat whittey dat al had gedaan :)).
Je speakers zijn bedoeld voor een bepaald versterker (set) Hoger impedantie (speakers hoger dan versterker) is geen probleem.
Maar in dit geval zou het niet mijn voorkeur geven. (Risico)
Beter opzoek gaan naar een passend versterker. (Desnoods tweedehands)

Laatst bewerkt:
Waar moet ik op letten als ik een tweede hands koop?
Het moet waarschijnlijk rond de 250/280W vermogen hebben net zoals de Sony STR-DH130, en per channel sowieso meer als 80W.
En de Impedance moet ook 6 Ohm zijn?

Vermogen per kanaal zou rond de 1,5x de RMS vermogen van de speakers moeten zijn.
Helaas weet je niet wat de RMS vermogen is en de max is altijd sterk overdreven.
Ik vermoed dat de speakers iets van 35W RMS zullen zijn dus een versterker van 50W a 60W per kanaal is zat.
Impedantie inderdaad 6 of minder. (6 ohm op een 4 ohm versterker aansluiten kan geen kwaad.)

Succes.

@BikerBill64: Ben niet helemaal zeker, maar eigenlijk adviseer je nu een autoversterker (4 ohm) voor een setje speakers van 6 ohm?

Voor de rest wens ik Jamesbond008 veel plezier met de aankoop van een versterker/receiver.

Wees gerust whittey, er zijn ook 4 ohm HiFi versterkers.
Ook nog wel nieuw onder de 200 euro. De PioneerA-10-S bijvoorbeeld.
Of deze, 6 ohm.

Maar volgens mij kunnen de meeste Marants of Denons ook zonder probleem 6 Ohm aan. (Maar zal ander prijs klasse zijn.)
Mijn opmerking over 4 ohm was alleen bedoeld dat dit "soort" versterkers geen problemen hebben met een 6 ohm speaker.
Sterker nog een 8 ohm versterker zal mogelijk ook geen problemen hebben met een 6 ohm speaker maar dat zal van de bouw van de versterker afhangen.
Ik zou het echter om die risico nooit aanraden.

Laatst bewerkt:
mmm, enkele buitenbeentjes dus, excuus :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan