sony vaio cpu probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gentleclock

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Hallo iedereen ...dit is mn eerste post ,en hopelijk kunnen jullie me wat meer informatie bezorgen
Ik bezit namelijk een sony vaio laptop met pentium M 750 cpu(centrino chipset)..tot nu toe altijd al tevreden over geweest en onmisbaar voor mn producties.
Ik gebruikdeze voornamelijk voor 3D design en elektronische muziek..
.Nu het vreemde is dat ( dit is nog maar enkele dagen bezig ) wanneer ik muziek aan het maken ben ( daar kan heel wat cpu rekenkracht bij komen kijken ) de cpu verder draait aan de helft van de kloksnelheid .
Normaal doet dat wanneer hij op batterijen werkt ..maar nu dus ook op netstroom..Kheb een realtime cpu monitor gedownload en die bevestigde mijn vermoeden ...
Dus kort samengevat ...na intensief gebruik van de laptop draait de cpu aan de helft van de oorspronkelijke kloksnelheid ....vroeger had ik daar helemaal geen problemen mee ...zelfde composities ingeladen met dezelfde instrumenten en nu heeft hij daar de grootste moeite ......de laptop voelt warm aan maar is helemaal niet overhit .

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

alvast bedankt

Hallo iedereen ...dit is mn eerste post ,en hopelijk kunnen jullie me wat meer informatie bezorgen
Ik bezit namelijk een sony vaio laptop met pentium M 750 cpu(centrino chipset)..tot nu toe altijd al tevreden over geweest en onmisbaar voor mn producties.
Ik gebruikdeze voornamelijk voor 3D design en elektronische muziek..
.Nu het vreemde is dat ( dit is nog maar enkele dagen bezig ) wanneer ik muziek aan het maken ben ( daar kan heel wat cpu rekenkracht bij komen kijken ) de cpu verder draait aan de helft van de kloksnelheid .
Normaal doet dat wanneer hij op batterijen werkt ..maar nu dus ook op netstroom..Kheb een realtime cpu monitor gedownload en die bevestigde mijn vermoeden ...
Dus kort samengevat ...na intensief gebruik van de laptop draait de cpu aan de helft van de oorspronkelijke kloksnelheid ....vroeger had ik daar helemaal geen problemen mee ...zelfde composities ingeladen met dezelfde instrumenten en nu heeft hij daar de grootste moeite ......de laptop voelt warm aan maar is helemaal niet overhit .

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

alvast bedankt

in je bios multi core processing aanzetten

Hey bedankt voor de reactie ,maar dat kan ik helemaal niet verandren in de bios ....tis ook geen multi core processor ....
Toch blijft het vreemd dat dit (ernstige) probleem zich nog maar enkele dagen voordoet ...een maand geleden had ik hier nog gee last van .....
Ik denk dat er iets niet functioneert aan de voeding of de cpu ...eventueel beschadigd cache geheugen ....?
nog suggesties ?

Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn , het is normaal dat de cpu op batterij aan de helft van de snelheid werkt (speedstep technologie),maar dat zou toch niet mogen zijn als die op netstroom werkt ?
Alle instellingenin de power management zijn zodanig ingesteld dat de cpu optimaal )presteert ..zeker op netstràoom

thanks

Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn , het is normaal dat de cpu op batterij aan de helft van de snelheid werkt (speedstep technologie),maar dat zou toch niet mogen zijn als die op netstroom werkt ?
Alle instellingenin de power management zijn zodanig ingesteld dat de cpu optimaal )presteert ..zeker op netstràoom

thanks

nee, ik nu niet meer.

heb mijn best gedaan maarja:confused:

suc6 verder

probleem nog steeds niet opgelost ...cpu krijgt het harder en harde te verduren ....
Bus speed van de cpu wordt gehalveerd (wat resulteert in een halvering van de processorsnelheid ) wanneer deze zware taken moet uitvoeren ...speedtsep is disabled ....
enge ige oplossing is de laptop loskoppelen van de netstroom en dan weer aansluiten ....voorlopige oplossing ...denk dat mn cpu naar de haaien is ...iemand nog enig ideee wat het zou kunnen zijn ?

Hallo

Ik zou persoonlijk toch eens de ventilatoren en de voorziene ventilatieopeningen controleren op stof .

Indien nodig deze zuiver maken .

Veel stofophoping dien je niet te hebben om een drastische prestatiereductie te hebben .

Peter

ok ga ik eens proberen ....
maar ik vraag me af af hoe het komt dat dit probleem zich voordoet als er cpu intensieve tasks worden uitgevoerd ....als de cpu niks verwerkt blijft de speed 1.8ghz..is het dan mogelijk dat de temperatuur van de cpu in zo'n korte tijd de hoogte de hoogt inschiet ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan