Sony Vaio = dood

Status
Niet open voor verdere reacties.

JON44S

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2008
Dag forum,

Ik zit sinds 2 weken met een defecte Sony Vaio (VAIO S SERIE - US model)
De laptop werkte perfect tot dan.
Hij ging plots 'stuk' toen ik hem aan de oplader hing omdat de batterij bijna leeg was.
Met stuk bedoel ik; hij start niet meer op, de batterij laadt niet meer op,... hij lijkt wel dood dus.

Ik ben dan maar met mijn laptop naar een Vaio center in Belgi� gegaan, daar hebben ze hem opgestuurd voor reparatie.
Nu heb ik hem vandaag terug met als antwoord dat ze hem niet kunnen herstellen.
Volgens de reparateurs is het moederbord defect, en omdat dit een Amerikaans type is kunnen ze dit niet herstellen of zou het te moeilijk zijn om aan de nodige onderdelen te komen.
Verdere informatie om da laptop te herstellen gaven ze me niet, dus nu zit ik met een Amerikaanse laptop waarvan het moederbord defect is. (volgens het Vaio Center)

In mijn ogen is dit onzin, wat kan er zo verschillend zijn aan Europese of Amerikaanse types?
Ik weet wel dat ze bijna hetzelfde type (met iets andere specificaties) wel in Belgi� verkopen dus dan lijkt het mij logisch dat ze gelijkaardige moederborden hebben in Belgi�?

Mijn uiteindelijke vraag is hoe kan ik deze laptop herstellen of laten herstellen zonder hem daarvoor naar Amerika te moeten brengen?

Jonas

laptop modellen kunnen verschillen per land en moederborden ook!
als de laptop in amerika is aangeschaft dan betekend dat andere garantie regels en die zijn waarschijnlijk tot de Amerikaanse grens geldig
dus nu de vraag heb je de laptop in Amerika aangeschaft?

vind persoonlijk dat sony nog redelijk heeft geholpen met het product

is de laptop in europa aangeschaft dan product terug brengen naar de winkel je hebt 2 jaar garantie en in die 2 jaar hoort het product te werken
de winkel moet dan een ander vergelijkbaar product als optie geven en alsnog trachten het kapotte product te repareren via sony

Laatst bewerkt:
Hallo

"Hij ging plots 'stuk' toen ik hem aan de oplader hing omdat de batterij bijna leeg was."

Hoe oud is deze laptop ???

Ik gok dat deze nog onder garantie valt ---> "Ik ben dan maar met mijn laptop naar een Vaio center in Belgi� gegaan"

Of is uw eigen technische kennis te beperkt om deze zelf te herstellen.

Desondanks een poging :

Controleer de netadaptor op zijn korrekte werking (uitgangsspanning / multimeter)

Controleer of de voedingsconnector niet is losgekomen op het motherboard (losgescheurde soldeerverbindingen)

Deze laptop bezit misschien een interne zekering ??? (gesoldeerd op het motherboard) deze is misschien defekt , waardoor het ganse motherboard geen spanning meer krijgt.

Indien al het bovenstaande voor u chinees is , deze laten controleren door iemand met de nodige ervaring.

Een lokale p.c. winkel met eigen technische dienst , of een lokale elektronika hobbyist ???

Peter

Al bedankt voor je antwoord Peter.

De laptop is 1,5 jaar oud maar valt helaas niet onder garantie omdat ik hem in Amerika gekocht heb.

Over die zekering heb ik ook al gedacht, dus ik zal hem vandaag zelf eens openen om dat te controleren.

Stel dat het dus toch ergens een defect is op het moederbord dat niet te herstellen is, waar kan ik dan het best een nieuw kopen?

Jonas

Hallo

Vermoedelijk krijgt het motherboard voeding via zoiets:

http://www.benl.ebay.be/itm/Netzbuc...8?pt=DE_Computer_Sonstige&hash=item20cd6ab73e

Ook te controleren of er geen gescheurde (defekte) solderingen zijn onder de krimpkous , want dit durft ook veel voor te komen ...

"Stel dat het dus toch ergens een defect is op het moederbord dat niet te herstellen is, waar kan ik dan het best een nieuw kopen?" ---> ??? nieuwe laptop of een andere motherboard ???

"Over die zekering heb ik ook al gedacht, dus ik zal hem vandaag zelf eens openen om dat te controleren." ---> indien je hier geen ervaring mee hebt , (en je wilt eventueel een lokale techneut nog laten kijken) is de kans op "extra" nutteloze schade realistisch...

Persoonlijk raak ik geen toestellen meer aan , die reeds zijn geopend door de eigenaar (die eens wilde kijken...)

Dien je (soms) eerst de bijkomende schade te herstellen , en dan uiteraard nog de aan de basis liggende oorzaak te herstellen.

Peter

Laatst bewerkt:
Ik bezit wel de nodige kennis om een toestel te openen.

Ondertussen heb ik de laptop open, maar ik vermoed dat hij niet eens geopend is geweest in het Vaio Center, sommige schroeven bevatten nog een blauwe kleur (nog niet losgedraaid, denk ik) en andere helemaal niet.
Daarnaast zit er ook overal nog behoorlijk wat stof in, dit zou toch verwijderd moeten zijn als het toestel al eens geopend werd?

zie foto's

Photo 13-01-13 14 07 55.jpg
Photo 13-01-13 14 06 51.jpg
Photo 13-01-13 14 06 37.jpg
Photo 13-01-13 14 06 27.jpg

Ik ga nu het contact tussen heb moederbord en de power adapter controleren.

Ik bedoelde, waar kan ik het best een nieuw moederbord kopen?
Het plaatsen ervan kan ik zelf wel.

Jonas

Hallo

"Daarnaast zit er ook overal nog behoorlijk wat stof in, dit zou toch verwijderd moeten zijn als het toestel al eens geopend werd?" --> uiteraard .... toestel is blijkbaar niet gecontroleerd (geopend)

Het blauwe spul is een soort (zachte) borglak ter voorkoming loskomen .... meestal zit er 1 schroefje tussen die kraakt als je het los draait (vernis o.i.d.) ter controle servicecenter of jij een toestel open hebt gedaan.

Kijk eens op e-bay voor een vervangmotherboard , uiteraard korrekt typenr ingeven.

Amerikaans of europees motherboard , zal weinig of geen fysieke (mechanische) verschillen tussen zijn (aansluitingen) (vermoed ik).

Kijk eventueel ook voor een 2e hands werkend toestel .... je hebt nu immers een ganse laptop (reserveonderdelen)

Ik gok , dat er niet veel defekt zal zijn aan deze laptop.(zekering , connector , etc ...) (de reeds eerder door mij vermelde punten)

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan