Sony Vaio VGN-NW21EF bevriest bij gebruik draadloos internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0127

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jan 2014
Hallo,

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn laptop bevriest wanneer ik draadloos op internet zit. Het gebeurt vooral wanneer ik een filmpje kijk of muziek luister. Vaak gebeurt het ook alleen thuis en op het werk heb ik het ook een enkele keer gehad. Uit het niks loopt het beeld ineens helemaal vast. De muis en het toetsenbord werken ook niet meer en het geluid klinkt alsof het in een loop van 0,01 seconden zit. Heel soms veranderd het zoomende geluid robotachtige geluid van klank, alsof het filmpje/muziek verder afspeelt tot dat de laptop na soms wel 5 min geen geluid meer geeft. Het geluid kan dan ook niet uitgezet worden. De enige oplossing is om oortjes er in te doen zodat je het niet meer hoort. Wat vaak helpt is om de wifi uit te zetten tot dat het stopt en alles weer werkt. Het filmpje verspringt dan ook van tijd, alsof het wel heeft doorgespeeld. Het gebeurt ook wanneer ik een film gedownload heb en met VLC afspeel, dus niet allen op internet. Het gebeurt niet als ik mijn wifi uitzet of met kabel verbonden ben. Vaak krijg ik geen foutmeldingen na zo'n freeze/crash, maar soms verschijnt er rechts onder een pop up met de tekst dat er iets van het beeldscherm is vast gelopen en wel/niet is herstelt (de precies tekst weet ik niet meer). Soms heb ik er een tijdje geen last van (lijk het) en dan ineens heel vaak.

Ik heb op internet gezocht maar kan geen oplossing vinden, wel kwam ik gelijke problemen tegen (ook met deze laptop). Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft!

Alvast bedankt!

Ik zou denken dat je laptop te traag is. Mogelijk kun je met een driverupdate van de grafische kaarten (vlgs. deze link heb je er 2 van).

Ook kan het zijn dat niet de Radeon Mobility HD4570 wordt gebruikt bij het afspelen maar de Intel Mobile GM45.

Tijs.

Bedankt voor je reactie Tijs! Mijn laptop is voor mijn gevoel niet echt traag en redelijk schoon. Zou je mij kunnen vertellen welke drivers ik zou moeten downloaden en installeren om de grafische kaarten te updaten (ik heb deze link gevonden: http://www.sony.nl/support/nl/content/cnt-dwnl/VGN-NW21EF/list#os1).
Verder, zou de Radeon Mobility HD4570 dan gebruikt moeten worden ipv de Intel Mobile GM45? Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossing of achterhalen namelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het goed is kun je in het CCC (=Catalyst Control Center, onderdeel van de ATI Radeon driver) aangeven welke programma's gebruik moeten maken van die Radeon.
Drivers kun je proberen te updaten bij (via automatische detectie):
a. Intel: hier
b. ATI/AMD: hier

Tijs.

Als ik optie a gebruik krijg ik dit (zie afbeelding).
printscreen.png

Ook optie B heb ik gebruikt, volgens mij heeft dit ook voor enkele aanpassingen gezorgd. Mijn scherm versprong tussentijds namelijk van resolutie en hij is even bezig geweest, maar ik heb geen resultaten logje gezien.

M.b.t. a.: Geen idee waarom de Intel niet wordt gezien. Anders bekijken of je die via Apparaatbeheer -> klik Beeldschermadapters open -> rechtsklik op de Intel beeldschermadapters en kies voor Stuurprogramma bijwerken. Laat zoeken vanaf Internet/Microsoft (=standaard manier).
M.b.t. b.: Ik heb geen idee wat je met resultaten logje bedoelt. Bedoel je ermee dat je (sinds de aanpassingen in CCC) er nog geen problemen zijn geweest?

Tijs.

Helaas staat er onder beeldschermadapter geen Intel vermeld. Wellicht ontbreekt deze gehele driver(s)? Ik heb een afbeelding toegevoegd voor de volledigheid: (zie afbeelding)
printscreen.png
Er staan namelijk wel andere Intel dingen tussen. Verder is mijn Laptop helemaal up-to-date volgens Windows update.

Met het resultaten logje bedoeld ik, dat ik na dat het programma gedraaid had, ik geen scherm te zien kreeg waarop aanpassingen vermeld stonden. Er zijn geen problemen meer geweest (niet dat deze heel frequent optreden) en ik heb nog niks in CCC aangepast omdat ik niet goed wist wat te doen?

Ok, mijn fout: Je hebt alleen een Ati Radeon Mobility HD4570 erin zitten, niet (ook) een Intel. :D
Je hoeft dus in CCC niets te doen, want er wordt altijd die ATI Radeon videochip gebruikt.

Ik kan dan alleen nog denken aan:
a. De ontvangst verbeteren van je Wifi verbinding (als die nu te wensen overlaat; check ook met inssider 3.x welk kanaalnummer het beste is om in te stellen op je wifi router).
b. en/of de driver update van je wifi kaart. Zo te zien een Atheros kaart, maar bij Sony gaat de versie maar tot 8.0.0.238 terwijl op (o.a.) http://www.atheros.cz nieuwere versies te downloaden zijn.
Als ik het zo goed zie (via google) zou het een Atheros AR9485WB-EG adapter moeten zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
[...]maar hoe installeer ik deze driver? Ik krijg alleen de volgende documenten:
- athr.sys
- athrext.cat
- athrextx.cat
- athrx.sys
- netathr.inf
- netathrx.inf

Via Apparaatbeheer -> Rechtsklikken op het Atheros AR9485WB-EG wifi apparaat en kiezen voor "Stuurprogramma bijwerken" -> Aangeven dat lokaal moet worden gezocht -> Blader naar de map waar je bovenstaande driverset in hebt uitgepakt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt, het is gelukt! Hopelijk zijn de problemen nu opgelost.

Topic opgeschoond van de onnodige quotes.

@JoepW:

Gaarne gebruik maken van de knop "Reageer op vraag" of venster "Snel Reageren".
Nu quote je telkens de voorganger. Topics worden zo onnodig lang met wederom de gehele tekst van je voorganger.
Een quote (of een deel van) kan men gebruiken als men ergens specifiek op wilt reageren.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan