• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

soort van matrix maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nadia111

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2014
Bekijk bijlage Database Excel.xlsxBekijk bijlage Database Excel.xlsxBekijk bijlage Database Excel.xlsx

Hey allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn excel database. Ik heb een bestand bijgevoegd met mijn data, en de vraag staat er ook gelijk in :) dacht miss is dat wel makkelijker

ik wil namelijk:
Dat als A2 gelijk is aan F3 en B2 Gelijk is aan G1, dat er in vakje G3 het getal van C2 komt te staan
Dat als A3 gelijk is aan F4 en B3 Gelijk is aan H1, dat er in vakje G4 het getal van C3 komt te staan
Etc.

Je krijgt dan dus een soort van Matrix. Alleen ik heb hiervan ook alleen maar de helft nodig….. Je kan dit volgens mij niet met een Cross Table doen, want dan verwijderd hij automatisch alle dubbele getallen, die ik wel nodig heb voor mijn analyse

Hopelijk kan iemand mij helpen

p.s dit is de goede uitleg, in het excel file staat hij fout :S sorry hiervoor

Zoiets?
Code:
=ALS(EN(A2=F3;B2=VERSCHUIVING($G$1;0;RIJ()-3;1;1));C2;"")

Hmm werkte deze code bij jou? ik krijg hem namelijk nog niet voor elkaar :) wel super bedankt voor het proberen!

Zoals jij het toelicht, er van uitgaande dat je achtereenvolgens van G1 naar H1, I1, J1, K1, enz. springt werkt het bij mij.
Alleen de ingevulde gegevens van jezelf kloppen dan niet.

Ow sorry mijn fout. als we naar beneden werken moet het steeds G1 blijven, echter als we opzij gaan wordt het G1, H1 etc.

Maak ik het zo duidelijker?

groetjes Nadia

Deze formule werkt voor de eerste kolom : =G3=ALS(EN(C4=H5,D4=$G$1),E4,"") en deze voor de tweede: =ALS(EN(A2=F3,B2=$H$1),C2,"")
Ik moet dus een manier verzinnen om deze twee samen in een formule te krijgen.... suggesties :D ??

Verder wil ik dat het op een matrix gaat lijken, waarbij in een helft alle getallen komen en de andere helft gewoon leeg blijft. Zodat je dus eigenlijk een soort van 2rechtzijdige driehoek met data krijgt.

super bedankt voor je hulp

Helaas heb ik geen suggesties doordat je nu andere verwijzingen gebruikt.
Laat het bestand eens zien wat er nu anders is dan de vorige.

Misschien met deze?
Code:
=ALS(EN($A4=$F5;$B4=H$1);$C4;"")

Bekijk bijlage Database Excel.xlsx

Ik denk dat ik het de eerste paar keren toch verkeerd heb uitgelegd.
Het gaat hier dus om een soort van matrix, en alle vergelijkingen die ingevuld moeten worden in de matrix zijn te vinden in kolom a,b en z

Het gaat erom dat excel de goede a b vergelijkt met de x en y collom van de matrix, en daardoor dus de waarde z, die met die a en b correnspondeerd invult

Het probleem waarom ik tot nu to geen cross table heb kunnen maken is omdat excel dan mijn dubbele waardes in de x en y collom eruit gooit.
De hele tabel zou dus uiteindelijk moeten ingevult worden, net zoals je een matrix zou invullen.

Het probleem waarom ik het niet handmatig kan doen is omdat dit nog maar een deel van de vergelijking is. Het wordt dus een hele grote matrix, en je kan niet voor elke x en y, uitzoeken welke a en b erbij horen en zo dus welke z waarde ingevult moet worden.

Ik wordt er helemaal gek van, is waarschijnlijk iets kleins, maar ik kom erdoor niet verder :) alvast bedankt

Ik snap er nu totaal niets meer van. ik vind nergens een kolom Z
en alle vergelijkingen die ingevuld moeten worden in de matrix zijn te vinden in kolom a,b en z

Sorry ik raakte zelf ook een beetje in de war. Ik heb een nieuw bestand toegevoegd, en al het goed is is het nu wat duidelijker. bedankt voor de tijd,

groetjes Nadia

p.s heb je anders tijd om heel even persoonlijk te chatten, of kan dat hier niet? Bekijk bijlage Database Excel.xlsx

Chatten dat lukt hier niet.
Wil je toch even handmatig een deel van de matrix invullen? zodat we we een deel van het resultaat zien.

hmm jammer.... heb je wel enige suggesties?

Weet je toevallig wel hoe ik een matrix (die helemaal vol is) kan halveren zodat ik een soort van rechthoekige driehoek overhoudt?

Met formules zal alles door de onregelmatigheid een beetje moeilijk gaan
Want soms heb je wel 2 of 3 keer de zelfde getallen in 1 rij of kolom staan.

bv:
2 maal een 4
1 maal een 2
3 maal een 12

of er ontbreken getallen
bv nr 36
Of is dit een kopieer foutje??

Misschien kan je even aangeven waarom de data ergens vandaan komt. In min optiek zit er geen enkele logica in jouw voorbeeldjes. Je kan ook beter jouw voorbeeldje reduceren tot een aantal rijen en kolommen ipv in sommige cellen te verwijzen naar ergens ver buiten het gezichtsveld van de helpers. En als je al tekst plaatst in een voorbeeldje doe dit dan niet op plekken waar mogelijk en formule moet staan.

Bekijk bijlage Tabel leeg maken.xlsx

Beste allemaal,

Het is gelukt!! Het spijt me dat ik soms mijn vraag een beetje onduidelijk had geformuleerd, maar gelukkig ben ik er met de hulp van o.a jullie achter gekomen.

Mijn laatste vraag/stap is nu alleen nog hoe ik gemakkelijk de helft van mijn tabel kan deleten, zodat er een soort van gelijkzijdige driehoek ontstaat. Ik heb er weer een bestandje bij, maar deze keer hopelijk wat duidelijker!!

nogmaals bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan