• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Soort VLOOKUP (in andere sheet) & berekening in elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deef1290

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2009
Graag wil ik een rapportje maken waarin in data moet zoeken in een andere sheet. Bedoeling is dat ik een formule ga maken waarin hij eerst de juiste kolom zoekt op de andere sheet (bijv HLOOKUP) en dan bij de juiste criteria SUM van de kolom berekend.

Ik heb reeds het e.e.a. geprobeerd met HLOOKUP, ook met SUMIF / COUNTIF, maar ik kom er niet uit. Kan iemand hierbij helpen? Dave

Zo te zien heb je de engelse versie, ik de Nederlandse.

Met horizontaal en vertikaal zoeken kan je gewoon in andere tabbladen / sheets zoeken terwijl de voorwaarden weer ergens anders in het bestand staan, eventueel met het gebruik van bereiknamen. andere mogelijkheden zijn inderdaad som.als (sumif) maar ook somproduct en eventueel index & vergelijken Wat jij nodig hebt, hoe we jou kunnen helpen - geen idee. Probeer het eens met een voorbeeld bestandje wat ontdaan is van alle gevoelige info.

Succes,
Martin

Beste Deef1290 ;)

Zie bestandje met de formule SOMPRODUCT

Groetjes danny. :thumb:

Bijlagen

Ik ben het weekend aan het proberen geweest, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Daarom heb ik een voorbeeld als bijlage nu erbij. Voor 2 projecten heb ik 2 tabbladen (data1610 & data1593) met data.

Graag wil ik deze data verzamelen naar een overzicht tabblad (overview). Graag wil ik dat hij per onderwerp (kolom) deze opzoekt in da 2 datasheets en hier dan een optelling maakt van die bepaalde kolom of een count van het aantal gevulde cellen in de kolom.

Bijlagen

Hoi Roncancio, bedankt voor je snelle reactie! Op deze manier zou het inderdaad kunnen. Om het nu nog iets moeilijker te maken. Van mijn 2 data sheets weet ik dat de kolommen die ik zoek er met prcies die kolomnaam erin voorkomen, alleen weet ik vaak niet van te voren welke kolom dit precies is. Zo kan het in praktijk zijn dat kolom "Manual requested" bij project 1610 in kolom D staat en bij project 1593 in kolom F omdat een andere gebruiker er nog 2 kolommen tussen gezet heeft.

Valt jouw formule dan te zo te combineren dat deze met een zoekfunctie uitgebreid word? Zodat hij eerst de kolom "Manual Requested" zoekt en dan het de SUM of COUNT doet?
Want bij jouw oplossing moeten de kolommen een vaste plek hebben.....en door enthousiate collega's heb ik deze niet gegarandeerd.

Na enige aanpassingen qua celnamen e.d. lijkt het nu allemaal te lukken. Ga druk aan de slag en uitproberen. Alweer harstikke bedankt voor de snelle hulp!!!

Nog een extra vraagje. Als ik de formule doorkopieer in mijn echte rapportage loop ik tegen het feit aan soms de uitkomst van de formule niet meer juist is. De uitkomst is te hoog of te laag (geen foutmelding). Als ik dan zelf de formule controleer door de kolom te selecteren en op COUNT te zetten kom ik hier achter. Weet iemand wat hiervan de reden zou kunnen zijn? Zit er een beperkte range op de formule?

Een groot gedeelte van de formule gebrijp ik, maar wat is de betekenis van het vetgedrukte in onderstaande formule:

=COUNTA(INDIRECT("'Data "&$A6&"'!"&CHAR(64+MATCH(N$2;INDIRECT("'Data "&$A6&"'!1:1");0))&":"&CHAR(64+MATCH(N$2;INDIRECT("'Data "&$A6&"'!1:1");0))))-1

Nog een extra vraagje. Als ik de formule doorkopieer in mijn echte rapportage loop ik tegen het feit aan soms de uitkomst van de formule niet meer juist is. De uitkomst is te hoog of te laag (geen foutmelding). Als ik dan zelf de formule controleer door de kolom te selecteren en op COUNT te zetten kom ik hier achter. Weet iemand wat hiervan de reden zou kunnen zijn? Zit er een beperkte range op de formule?

Een groot gedeelte van de formule gebrijp ik, maar wat is de betekenis van het vetgedrukte in onderstaande formule:

=COUNTA(INDIRECT("'Data "&$A6&"'!"&CHAR(64+MATCH(N$2;INDIRECT("'Data "&$A6&"'!1:1");0))&":"&CHAR(64+MATCH(N$2;INDIRECT("'Data "&$A6&"'!1:1");0))))-1

Hm, opmerkelijk.
Kan je het bestand (zonder gevoelige info) plaatsen?

CHAR(64 + getal = letter in het alfabet.

Bijv.:
CHAR(64 + 1 = A
CHAR(64 + 2 = B
CHAR(64 + 3 = C
enz.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij ben ik er achter gekomen waarom de formule bij bepaalde kolommen niet werkt. De kolom die hij in mijn echte file moet zoeken is kolom AA. Toen ik kolom V & W verwijderde en mijn gezochte kolom terecht kwam in kolom Z (AA-2) werkte de fomule wel weer. Kan het zo zijn dat de formule alleen werkt in kolommen van A t/m Z?

Volgens mij ben ik er achter gekomen waarom de formule bij bepaalde kolommen niet werkt. De kolom die hij in mijn echte file moet zoeken is kolom AA. Toen ik kolom V & W verwijderde en mijn gezochte kolom terecht kwam in kolom Z (AA-2) werkte de fomule wel weer. Kan het zo zijn dat de formule alleen werkt in kolommen van A t/m Z?

Je hebt gelijk.
De formule in bijgevoegd bestand is beter.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Hastikke bedankt. Was al een tijdje op zoek naar een formule waarmee ik een soort van HLOOKUP + berekening kon uitvoeren zonder dat ik zelf de kolom hoefde te selecteren. Zeker als deze door andere gebruikers steeds kan worden aangepast. Op dit moment werkt het naar wens. Zal mijn baas blij mee zijn, en ik zelf ben het natuurlijk ook!!:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan