Soorten lenzen Nikon D5200

Status
Niet open voor verdere reacties.

uaejeroen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 dec 2009
Het is niet de meest professionele camera, maar het bied genoeg opties

Nu verdiep ik mij in lenzen,
Ze zijn duur, groot/klein
maar voor mij lijken ze allemaal op elkaar, alleen scherpte,zoom verschilt

Nu zoek ik een aantal lenzen gegroepeerd in type;

portret,
Natuur/landschap,
Product,
Macro - niet perse mijn favoriet
Zoom,

Natuur/ landschap, heb je geloof ik een groothoek voor nodig...
Zoom lenzen beschikken over een aantal mogelijkheden
Ik heb tijdens de aankoop van de body die goedkoopste zoomlens aangeschaft om te beginnen, dit omdat body + Lens was uitverkocht...

Wie kan mij helpen met het zoeken, of kan mijn een goede site geven die ook duidelijk stelt waarvoor de lens is bedoelt...

bij digicamshop.nl staan ze allemaal door elkaar en heb ik geen duidelijk zicht op , waarvoor is deze lens het meest geschikt...

Graag advies

Jeroen

Nu ik toch bezig ben over lenzen,
Weet iemand waar ik een tas/koffertje kan vinden om de lenzen veilig in op te bergen...

Laatst bewerkt:
Fototassen zijn dermate specifiek qua smaak, en uiteenlopend van prijs, dat een tip daarvoor in mijn ogen nogal zinloos is. Wat voor mij een fantastische tas is, kan voor jou helemaal niet geschikt zijn. Bepaal eerst of je een rugzak wilt, een Messenger of een ander type. Zelf ben ik een half jaar bezig geweest met het zoeken naar de ideale tas. Die blijkt overigens niet te bestaan... Kijk vooral of je makkelijk bij de spullen kan, en wat er probleemloos in past. En weer makkelijk uit gehaald kan worden. Mijn probleem was (bijvoorbeeld) dat ik een batterij grip bij de camera heb. Wil je die er standaard op kunnen laten zitten, of haal je hem er steeds af na het fotograferen? In mijn oude tas kon ofwel de batterij grip mee, ofwel een tele objectief. Was ook nog een rugzak, en daar ben ik dus wel van teruggekomen. Nu heb ik een messenger type, en dat werkt razendsnel (tas openen, camera er uit en fotograferen). Een beetje fotozaak heeft zat tassen in de winkel liggen. Schroom niet om er in de winkel een te vullen met de spullen die je denkt mee te nemen, en kijk dan eens of hij nog steeds zo handig is :)

Zoals ik al in een eerder draadje heb gezegd: de prijs van objectieven is enerzijds afhankelijk van de lichtsterkte, anderzijds van de kwaliteit. Lenzen van glas zijn duurder dan lenzen van plastic, maar ze zijn ook beter. Dat geldt niet noodzakelijkerwijs voor lichtsterkte; daar is lichtsterker vaak een stuk duurder, maar niet noodzakelijkerwijs beter.
Nikon objectieven zijn duurder dan Sigma en andere 'vreemd'merken, maar daar is een reden voor: ze zijn kwalitatief beter. In ieder geval is de gemiddelde kwaliteit constanter. En ze passen vaak beter op je camera. Pak je 20 identieke objectieven van Merk A, en 20 van Nikon, en je meet ze door, dan zijn die van Nikon gemiddeld van gelijke kwaliteit, en bij die van Sigma zitten grotere schommelingen. Komt ook (gedeeltelijk) weer door de prijs natuurlijk. Goedkoop is doorgaans niet de beste garantie voor een goed objectief. Ik raad mensen doorgaans bij het kopen van een camera aan daarbij uit te gaan van de objectieven(kwaliteit). Uiteindelijk geef je daar vele malen meer dan uit dan aan de camera, dus in de keten is de camera meestal de goedkoopste schakel. Maar je hebt het al omgedraaid, dus die tip gaat voor jou niet meer op ;)

Nog zo'n algemene regel: zoomobjectieven zijn significant slechter dan objectieven met een vast brandpunt. Maar een goed zoomobjectief is tegenwoordig best goed, en het is maar de vraag of je het verschil gaat zien; dat is afhankelijk van je eindproduct. Er zijn geen objectieven voor specifiek portret of product; je kunt elk objectief (in beginsel) overal voor gebruiken. Natuurlijk zijn er speciaal lenzen, zoals Shift objectieven voor architectuur en macro objectieven voor (inderdaad) dichtbij fotografie. Voor de rest: kijk er doorheen, en vooral: bepaal je budget.

Ik zal je alvast een gouden tip geven.
Voor portret koop je een nikon 50mm, 1.8
Kost twee keer niets en is gigantisch mooi :)

Moest je nog vragen hebben, laat maar horen.
De lens dat je kiest hangt natuurlijk af van je budget.
Ik wil je wel helpen met je aankoop, maar er zijn 3ziljoen soorten lenzen, dus laat even weten in welke richting je zoekt ;).

Grts,
Bart

Gouden tip? Een 50mm op een full-frame is niet echt geschikt voor portret. Maar op een APC-sensor met een verlengingsfactor van zo'n 1,6 kom je in de buurt van een 80mm en dat is wel zo'n beetje de ondergrond voor een bruikbare portretlens. De kleur van de tip hangt dus echt wel van je camera af :)
Maar een eenvoudige 50 mm standaardlens is wel redelijk goedkoop, en zeker op een fullframe redelijk universeel inzetbaar. En vanwege de verlengingsfactor is dat nu net weer niet het geval op een APC-tje. Dus als je een standaard zoomobjectief zoekt, dan zou ik eerder de prijs van dat standaardobjectief bij het beschikbare budget voor de zoomlens optellen. Heb je een betere zoomlens, en één waarmee je prima portretten kunt maken.
Heb je nog een 50mm liggen, dan is die natuurlijk prima te gebruiken voor portret. Al is (het equivalent van) een 100 mm beter geschikt voor portret dan een 80 mm.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan