• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteeren op resultaat Dropdown Menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

KoningBartt

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2012
Beste HelpMij'ers

Ik heb een probleempje met Excel, waar ik al zo lang mee aan het worstelen ben, dat ik het toch maar even hier probeer.
Ik heb namelijk een groot namenbestand, waarin ruim 300+ namen verwerkt staan. Hier zitten ook mensen met dezelfde naam.

Nu wil ik in een apart tabblad (ik heb er één met gegevens, en één met resultaten) alle zoekresultaten laten zien van een in een dropdown menu gekozen naam
Ik krijg het echter niet voor elkaar om alleen unieke waarden in het dropdown menu te krijgen.
De methode die ik hiervoor gebuik is gegevensvalidatie -> list.

Naast het probleem met het dropdown menu, heb ik ook een probleem met het zoeken naar resultaten van hetgeen wat ik bij het dropdown menu kies
Als ik bijvoorbeeld de naam Jan aanklik bij het dropdown menu, wil ik in het tabelletje eronder alleen maar de naam jan zien, en hetzelfde voor de achternaam.
Ik heb al meerdere dingen gezien over "=Isfout" of "verschuivingen" maar hier is echter nog geen werkende formule van terecht gekomen.

Ik heb een voorbeeldbestandje toegevoegd, welke wegens privacyredenen even een improvisatie is van het daadwerkelijke bestand. De lokaties van de cellen zijn echter wel vrijwel hetzelfde.

Alvast enorm bedankt!

Bijlagen

Zo met een draaitabel?

Het komt wel heel erg dicht bij wat ik wil. Is het echter ook mogelijk om het volgens het tabblad "Hoe ik het wil" te doen?

Zo niet (of als dit heel erg gecompliceerd is) dan is dit ook een waardige oplossing. Mag ik vragen hoe je dit precies gedaan hebt? Ik heb dit namelijk nooit eerder gezien

Ik heb een oplossing voor je met formules. Eerst worden de unieke gegevens opgehaald (Kolom N en O) en daarna wordt de validatieformule opgesteld (Kolom Q en R) om lege waarden niet mee te nemen in de dropdown.
Al deze formules zou je een eind kunnen doortrekken en vervolgens kun je de kolom verbergen omdat ze geen functie meer hebben.

Het zijn matrix formules dus als je foutmeldingen krijgt moet je ze afsluiten met control shift enter.

Het voorbeeld vind je op tabblad 1 en je kunt de dropdowns in C3 en C4 aanpassen, succes!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
je maakt een draaitabel en voegt 2 slicers to, invoegen => slicer => naam en achternaam aan vinken.
voor de rest even bij veldinstellingen kijken van de draaitabel.

wat je vraagt kan eigenlijk (op één blad) heel gemakkelijk door een "geavanceerde" filter Gegevens>geavanceerd>Uitgebreid filter : naar andere locatie, ...
Maar je wilde het op 2 werkbladen doen, dan heb je eigenlijk een stukje VBA nodig. Bovendien helpt die dan ook om voor voornaam en achternaam unieke lijsten te maken.
Alleen, zo te zien uit je vroegere vragen, heb je daar geen ervaring mee.
Dus, is dat een optie ?

Ik heb een oplossing voor je met formules. Eerst worden de unieke gegevens opgehaald (Kolom N en O) en daarna wordt de validatieformule opgesteld (Kolom Q en R) om lege waarden niet mee te nemen in de dropdown.
Al deze formules zou je een eind kunnen doortrekken en vervolgens kun je de kolom verbergen omdat ze geen functie meer hebben.

Het zijn matrix formules dus als je foutmeldingen krijgt moet je ze afsluiten met control shift enter.

Het voorbeeld vind je op tabblad 1 en je kunt de dropdowns in C3 en C4 aanpassen, succes!

Perfect! Dit is exact wat ik zocht! Ik ga het proberen te verwerken

wat je vraagt kan eigenlijk (op één blad) heel gemakkelijk door een "geavanceerde" filter Gegevens>geavanceerd>Uitgebreid filter : naar andere locatie, ...
Maar je wilde het op 2 werkbladen doen, dan heb je eigenlijk een stukje VBA nodig. Bovendien helpt die dan ook om voor voornaam en achternaam unieke lijsten te maken.
Alleen, zo te zien uit je vroegere vragen, heb je daar geen ervaring mee.
Dus, is dat een optie ?

Het is mogelijk, maar dan zal ik inderdaad moeten gaan uitvogelen hoe en wat dit inhoud. Mijn kennis en ervaring gaan tot de matrix/VBA formules, die heb ik nog nooit gebruikt heb, maar zoals JV ook al een matrix gebruikt, zal ik hier toch aan moeten geloven.

je maakt een draaitabel en voegt 2 slicers to, invoegen => slicer => naam en achternaam aan vinken.
voor de rest even bij veldinstellingen kijken van de draaitabel.

Heel erg bedankt, ik zal nog even de andere voorbeelden bekijken in de reacties maar zal dit zeker onthouden voor in de toekomst

zie voorbeeldje met VBA, wel eerst macros "inhoud inschakelen" bij het openen

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Nu heb ik je formule geprobeerd in te vullen en werkt het ook, maar ben ik een beetje verder aan het proberen geweest, en heb enkele vraagjes als dat niet teveel moeite is?

(1)Is er een mogelijkheid om een OF functie erin te verwerken in plaats van de EN. Dat je als je jan bij voornaam en pietersen bij achternaam invuld, alle jannen en pietersen in de lijst krijgt, in plaats van alleen jan pietersen?
(2)Hoe zou de formule in enkelvoud zijn (Dus alleen voornaam of alleen achternaam, en niet de combi van beide)
(3)
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[Achternaam];KLEINSTE(ALS(ISGETAL(ALS((C3<>"")*(C4<>"");VIND.SPEC(" "&$C$3&" "&" "&$C$4&" ";" "&Tabel1[Naam]&" "&" "&Tabel1[Achternaam]&" ");VIND.SPEC(" "&$C$3&" "&$C$4&" ";" "&Tabel1[Naam]&" "&" "&Tabel1[Achternaam]&" ")));RIJ(Tabel1)-1);RIJ(A1)));"")
Ik snap een groot deel van de formule, maar snap het laatste stukje (van Rij(tabel1)-1);rij(A1) niet helemaal. Waarom tabel 1, waarom de -1, en waarom de cel A1? Heeft dit invloed op het resultaat als deze aangepast of anders zijn?

Ik hoop dat het beantwoorden van de vragen niet al te veel moeite is, maar dit helpt me wel het geheel wat meer te begrijpen in plaats van klakkeloos overnemen :thumb:

Ik heb op dit moment even geen tijd voor je eerste twee vragen.

Rij(Tabel1) geeft getallen van je rijnummers in je tabel. Deze moet -1 omdat de nummers dan bij 1 beginnen en dat is nodig.
Als iets aan alle voorwaarden voldoet in de formule krijgt deze een rijnummer toegekend, wat bij RIJ(Tabel1)-1) vandaan komt*.
Rij(A1) is letterlijk 1, Rij(A2) =2 etc.. dus als je die doortrekt naar beneden wordt die steeds hoger. En dat heeft te maken met KLEINSTE dus er wordt eerst naar de kleinste, 2 na kleinste(rij(A2)), 3 na kleinste(A3) gekeken. Dit dit verwijst dus naar de toegekende nummers uit de voorgaande stap*

Beetje lastig uit te leggen. Je kan met F9 de output per deel in de formule bekijken. Ik zou er even per stap doorheen gaan.

Laatst bewerkt:
Ik heb er even naar gekeken. De antwoorden op je vragen 1 en 2 staan in de bijlage. Ik denk tenminste dat je dit bedoelt.
Als je de voor en achternaam gesplitst houdt, zie je dat de formule een stuk simpeler wordt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je Excel365 gebruikt heb je helemaal geen matrixformules nodig. Het maken van unieke lijsten stelt dan niets voor. Ook een getrapte validatie is heel eenvoudig dynamisch te maken. Voor het of gedeelte is een hulptabel nodig.

Bijlagen

Ik heb er even naar gekeken. De antwoorden op je vragen 1 en 2 staan in de bijlage. Ik denk tenminste dat je dit bedoelt.
Als je de voor en achternaam gesplitst houdt, zie je dat de formule een stuk simpeler wordt.

Echt enorm bedankt voor het snel verwerken en beantwoorden van mijn vragen.
Ik heb naar de 2 tabbladen gekeken, maar ik heb het gevoel dat ik iets mis in mijn opzet.

Ik heb de formule van de gegevensvalidatie verwerkt, ik heb ze in de cellen met resultaten verwerkt, maar krijg niet het resultaat wat ik precies verwacht

Laatst bewerkt:
Als je Excel365 gebruikt heb je helemaal geen matrixformules nodig. Het maken van unieke lijsten stelt dan niets voor. Ook een getrapte validatie is heel eenvoudig dynamisch te maken. Voor het of gedeelte is een hulptabel nodig.

Ik gebruik echter Microsoft Office Prof plus 2019, en als ik jouw voorbeeldbestandje open, krijg ik bij de resultaten ook #Naam? in alle cellen.

Mooizo! Graag gedaan:thumb:

Mooizo! Graag gedaan:thumb:

Ik kom echter toch weer op een fout / probleem.
In de lijst van namen en achternamen, zijn er 2x mensen met exact dezelfde voor en achternaam.
Nu krijg je, als je deze mensen zoekt, wel als resultaten allebei de namen, maar bij Email adres (en de andere restgegevens) krijg je degene in beeld van die bovenaan in de lijst staat. Als ik dus naar de gegevenstab ga en de lijst sorteer op email adres, krijg ik daarvan bij beide antwoorden de 1e, als ik deze precies andersom doe de andere.

Hoe kan ik hierin ook onderscheid maken, dat als er 2 resultaten met dezelfde naam zijn, hij niet het eerste antwoord pakt, maar toch de volgende zoekt?

Ik kom echter toch weer op een fout / probleem.
In de lijst van namen en achternamen, zijn er 2x mensen met exact dezelfde voor en achternaam.
Nu krijg je, als je deze mensen zoekt, wel als resultaten allebei de namen, maar bij Email adres (en de andere restgegevens) krijg je degene in beeld van die bovenaan in de lijst staat. Als ik dus naar de gegevenstab ga en de lijst sorteer op email adres, krijg ik daarvan bij beide antwoorden de 1e, als ik deze precies andersom doe de andere.

Hoe kan ik hierin ook onderscheid maken, dat als er 2 resultaten met dezelfde naam zijn, hij niet het eerste antwoord pakt, maar toch de volgende zoekt?

In combinatie met een beetje uitproberen, de uitleg van jouw en de nieuw vergaarde kennis is het me zelf gelukt om dit op te lossen, door gewoon de matrix van de index aan te passen naar Email in plaats van naam

Van een eigen oplossing leer je het meest

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan