Sorteervolgorde dagen in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

LienVD

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Hallo,

Ik heb een query met de dagen van de week, maand en gemiddelde prijs per dag (maandag, dinsdag, woensdag....)

Mijn dagen staan niet gerangschikt, er komt eerst vrijdag, dan woensdag, dan maandag etc. Hoe krijg ik de dagen in de juiste volgorde (ma, di, woe, do..).

Ik heb al sorteervolgorde oplopend en aflopend geprobeerd, maar het lukt niet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan rechtzetten?

Alvast bedankt!

Als je een datumveld hebt, kun je met de functie Weekday elke dag een nummer geven, dus zondag=1, maandag=2, t/m zaterdag=6. Vervolgens gebruik je dit berekende veld om te sorteren.

Ik heb hetvolgende ingevuld in de querry:

Expr1: Weekday([Day of the Week])

Maar hij geeft altijd aan dat er iets fout is. Wat doe ik verkeerd?

mvg

Je bent nog een parameter vergeten. Als je de functie invoegt via de groep <Functies>, <Ingebouwde functies> zul je zien dat de functie Weekday twee parameters heeft: een datum en een type telling. Ik gebruik meestal 2 (beginnen bij Maandag=1, zondag=7)

Je krijgt dan dus: Expr1: Weekday([Day of the Week];2)

Ik kan dit niet ingeven, Access zegt dat de ; niet geldig is...

Was in de war met een andere functie... Weekday gebruikt geen parameter, alleen de veldnaam. Dus: Weekday([veldnaam]) is al genoeg. Excuses!

Hij vraagt me om de waarde van de parameter Veldnaam in te vullen. Wat moet ik daar ingeven?

mvg

Veldnaam is in dit geval het datumveld dat je gebruikt. Die moet je dus vervangen door jouw veld [Day of the Week]

Hij accepteert het niet, zegt dat het te "complex" is. Ik heb het ook zonder [] geprobeerd, maar hij geeft dezelfde fout...

Gebruik je de functie in een query, of in VBA?

In een query moet dit toch werken:
Expr2: Weekday([Datum indienst])
En dit ook: Expr2: Weekday([Datum indienst];2)
In een VBA routine kun je eventueel dit gebruiken:
Weekday([Datum indienst];VbMonday) als je Maandag als dag 1 wilt zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan