sorteren door beperkt aantal kolommen in tabel,daarna automatisch nieuwe rij aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

klaaslievens

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Stel, je hebt een medewerkersoverzicht, hun gegevens zitten in een database en je wil hen op een overzichtspagina vermelden met foto, naam en een korte functie-omschrijving.
Ik kan hen allemaal naast of onder elkaar laten verschijnen, maar is het met sql ook mogelijk om maximum twee personen naast elkaar te vermelden, en daarna automatisch een nieuwe rij te maken? Enzovoort, totdat alle medewerkers verschenen zijn...

Bedankt!

Dit lijkt mij meer een vraag voor de programmeertaal of het programma waarmee je het weergeeft. Als je bijvoorbeeld php gebruikt dan zou je door alle resultaten heen lopen en om en om wel of geen nieuwe regel beginnen.

Een goede tip hiervoor is het gebruik maken van een teller en de functie modulo (wat de rest is bij een deling)

Voorbeeld (mysql en php):
Code:
$location = "localhost"; 
$username = "user"; 
$password = "pass"; 
$database = "dbname";
$conn = mysql_connect("$location","$username","$password"); 
$query = "SELECT * FROM Werknemers";
$results = mysql_query($query,$conn);
$i = 0;
echo "Medewerkers:<br>";
while ( $myrow = mysql_fetch_row($results) ) {
echo "$myrow[0] ";
if ( $i % 2 ) { echo "<br>"; }
$i++
}
of iets dergelijks

Bedankt Snabbi, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Waar moet ik in jouw code mijn variabelen uit de database plaatsen (zijnde naam, graad en functie)? Ik heb een beetje geëxperimenteerd met jouw code, en het enige dat ik krijg, is dat hij de cijfers 3 en 4 echoot...

Kun je me wegwijzer maken? Thanks!

Probeer het gewoon te begrijpen :P... $myrow[0] en $myrow = mysql_fetch_row($results) moet je sowieso veranderen..

PHP:
$i = 0; // variable i is nul
while ( $myrow = mysql_fetch_row($results) ) { // zoals altijd.. alle resultaten laten zien
echo "$myrow[0] "; // laat zien wat je wil
if ( $i % 2 ) { echo "<br>"; } // als i even is doe dan een 'enter'
$i++ // variable i wordt eentje meer (dus bij de volgende komt er een enter of juist niet nzo
}

Vannacht een aha-erlebnis (of hoe noemen ze dat ook alweer) gehad! Ik snap het helemaal! Mijn denkfout lag bij het feit dat ik dacht dat het id even moest zijn. Eigenlijk moet ik dus enkel dat tellertje toevoegen aan wat ik al had en that's it!

PHP can be so simple, maar ik zoek het vaak te ver...

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan