Sorteren in keuzelijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter Risk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Forum,

Ikheb (mede met hulp van dit forum) zeer mooi werkende selectieformulieren gemaakt. Werkt prima, ook het achterliggende rapport.

Nu doet zich bij een keuzelijst het volgende voor: sorteren op alfabet helaas. Alle anderen wel. Dit is wat ik bij eigenschappen c.f. de andere (ik heb geknipt en geplakt en overeenkomstig aangepast). Apr, Aug,Feb, Jun,Mei, Mrt. In de keuzelijst komen alleen de maanden waarin een evenement heeft plaatsgevonden.

Code:
SELECT DISTINCT [Maandnm] FROM [Query1] ORDER BY [Maandnm];

Ze zou denken, dit moet werken als het gelijk is aan de keuzelijsten die wel keurig op alfabet staand.

Is weer een leuke om over na te deneken.

Ik hoor graag.

Risk:o

Wat is je probleem? In je voorbeeldje staan die maandnamen keurig op alfabetische volgorde.

Edmoor,

Apr, Aug,Feb, Jun,Mei, Mrt is het vlgs. mij niet geheel op de juiste volgorde

Juist is Mrt. Apr, mei Jun Aug. zou het mooiste zijn.

Groet,

Risk

Je had het over alfabetische volgorde en dat is precies wat je hebt.
Je wilt het dus niet op alfabetische volgorde van maandnaam maar op volgorde van maandnummer.

Laatst bewerkt:
Vlgs mij is alfabetische volgorde Dat de M van Mei voor de J van Jun komt.

Laten wij ons concentreren op maandnummer en dat is wat ik wil.

Snap niet waarom de andere velden het wel en juist deze niet doet.

Risk

Je weet toch wel dat de J in het alfabet voor de M komt???
Mei komt voor Juni, ja, maar dat heeft niets met het alfabet van doen.

Je hebt gelijk. Heb zwart haart maar dat zegt niet alles. Dat blijkt.

Maar dan hoe krijg ik dan mei voor juni.

Risk

Dat kan in een query alleen als je de ORDER BY kunt doen op het maandnummer.
Daarvoor moet je uiteraard in het record wel het maandnummer beschikbaar hebben.
Anders zou je binnen je code zelf een sorteer routine voor de maanden moeten maken en kun je de ORDER BY uit de query weg laten.
Die sorteer routine gebruik je dan voordat je de keuzelijst vult met het resultaat.

Wellicht dat onze Access deskundige Octafish er nog een andere oplossing voor heeft.
Als dat zo is, dan is die vast beter ;)

Laatst bewerkt:
Edmoos,

Ik gebruik in de query en dus in het formulier

Code:
Maandnm: Format([Schadedatum];"mmm")

Geen andere oplossing kunnen bedenken, het wachten is op Octafish.

Risk

Dat is dus inderdaad het probleem, je slaat het op als tekst en daarom kun je er geen datum volgorde op los laten.

En hoe zou ik dat anders moeten doen? Zou geen andere manier weten.

Risk

De oplossing is simpel, er even vanuit gaande dat de discussie of de J nu wel of niet vóór de M in het alfabet staat ;)
Code:
SELECT DISTINCT Format([Schadedatum];"mmm") As Maandnm, Month([Schadedatum]) As MaandNr FROM [Query1] ORDER BY Maandnr;
In je keuzelijst heb je nu 2 kolommen i.p.v. 1, dus dat moet je aanpassen, evenals de kolombreedtes. Die worden dan iets als: 5cm;0cm. De tweede kolom met de nummers hoef je natuurlijk niet te zien.

Michel,

Dit komt er nu, nadat ik de code heb vervangen door die van jou:

fout.jpg

Letterlijk gekopieerd.

Risk

Nooit letterlijk kopieëren ;)
Je had je keuzelijst gebaseerd op een query, waarin je het veld [Maandnm] hebt gemaakt. Je moet in die query een veld Maandr toevoegen, of de keuzelijst baseren op de tabel waarop je query1 (verhelderende naam overigens ;) ) hebt gebaseerd. Omdat ik die tabelnaam niet heb/weet, heb ik query1 maar laten staan.

Michel,

Ik heb in de tabel Schadedatum een veld Maandr toegevoegd. (Moet dit geen MaandNr zijn?) In de query toegevoegd. Resultaat?? De foutmelding zoals reeds aangegeven.

Ergens moet in de tabel of query een maandnummer verschijnen of zie ik dat verkeerd. Dus maandnaam omzettten in maandnummer??

Ik hoor graag.

Risk

Risk

Het veld Maand(n)r moet niet in de tabel, maar maak je in de query. Het is een afgeleide van het veld Schadedatum.

Michel,

Ik doe iets geweldig verkeerd. Ik zet in de Query Maandnr en dan vraagt het om een parameter. Expr2:[Naamnr] werkt niet. Ook met MaandNr zie ik fouten.

Risk

Laat die query dan maar weer eens zien :)

Michel,

Ik krijg er geen zinnig ding uit. Doe vast iets heel doms.

foto2.jpg

:o:evil:

Risk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan