• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren laag naar hoog zonder lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvdberkmortel

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2009
Ik ben bezig met een sheet om offertes te vergelijken. De ene keer hebben we 5 offertes de andere keer maar 3 e.d.
De prijzen worden worden geplaatst in kolom met daarvoor de aanbieder (naam).
Ik wil deze getallen sorten van laag naar hoog; dat lukt met =KLEINSTE($F$51:$F$55;1). Maar..... als ik minder dan 5 prijzen heb komt het getal 0 bovenaan te staan. Dit dient minimaal een getal te zijn die groter dan 0 is.

Iemand raad om dit op te lossen?
Thx!

Kan je een voorbeeld bestand plaatsen zonder gevoelige informatie.

Met deze matrix-formule lukt dat wel:

Code:
=KLEINSTE(ALS($F$51:$F$55>0;$F$51:$F$55);1)

Wel ingeven met behulp van Ctrl-Shift-Enter

Ik had een paar dagen geleden een vergelijkbaar probleem. HSV gaf me daarvoor 2 formules

Code:
=ALS(K14<>"";INDEX($E$1:$E$60;KLEINSTE(ALS($F$51:$F$55=K14;RIJ($F$51:$F$55);"");AANTAL.ALS($K$14:K14;K14)));"")
Ook hier even op CTRL_SHIFT_ENTER klikken
in cel J14

Code:
=ALS(GROOTSTE($F$51:$F$55;RIJ()-13)=0;"";GROOTSTE($F$51:$F$55;RIJ()-13))
in cel K14

Zie bijlage.

De oplossing is wat ingewikkelder dan die van Cobbe maar het werkt ook.

Bijlagen

Ik had een paar dagen geleden een vergelijkbaar probleem. HSV gaf me daarvoor 2 formules

Code:
=ALS(K14<>"";INDEX($E$1:$E$60;KLEINSTE(ALS($F$51:$F$55=K14;RIJ($F$51:$F$55);"");AANTAL.ALS($K$14:K14;K14)));"")
Ook hier even op CTRL_SHIFT_ENTER klikken
in cel J14

Code:
=ALS(GROOTSTE($F$51:$F$55;RIJ()-13)=0;"";GROOTSTE($F$51:$F$55;RIJ()-13))
in cel K14

Zie bijlage.

De oplossing is wat ingewikkelder dan die van Cobbe maar het werkt ook.

Formule werkt idd goed, echter is de sortering nu van hoog naar laag. Is deze makkelijk om te zetten van laag naar hoog??
Wederom bedankt voor jullie reacties

Of deze, een combinatie van Cobbes formule en die van HSV. Maar kan je in tegenstelling tot die van GiMe niet doortrekken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
=KLEINSTE(ALS($F$51:$F$55=0|[COLOR="#FF0000"]99999[/COLOR]|$F$51:$F$55)|RIJ(A1))

Waarom 99999 GiMe?

Code:
|""|

Werkt toch ook?

Laatst bewerkt:
@jolly01

En met jouw formule

Code:
=KLEINSTE(ALS($F$51:$F$60>0;$F$51:$F$60);1)

aangepast naar

Code:
=KLEINSTE(ALS($F$51:$F$60>0;$F$51:$F$60);[COLOR="#FF0000"]RIJ()-13)[/COLOR]

gaat dat je ook lukken ;)

Beide zijn matrixformules (maar dat wist je wel).

Ik schrijf het er even voor de duidelijkheid bij voor het geval deze vraag geraadpleegd wordt door derden.

@jolly01

En met jouw formule

Code:
=KLEINSTE(ALS($F$51:$F$60>0;$F$51:$F$60);1)

aangepast naar

Code:
=KLEINSTE(ALS($F$51:$F$60>0;$F$51:$F$60);[COLOR="#FF0000"]RIJ()-13)[/COLOR]

gaat dat je ook lukken ;)

Beide zijn matrixformules (maar dat wist je wel).

Ik schrijf het er even voor de duidelijkheid bij voor het geval deze vraag geraadpleegd wordt door derden.

Wederom dank voor jullie reacties... echter komen er nog steeds foutmeldingen voor als ik minder als vijf offertes heb; sortering gaat goed maar er komen foutmeldingen (#GETAL). Hebben jullie daar nog een oplossing voor? Geen offerte = geen vermelding in uitslaglijst.

Grt.

Bijlagen

Zet er een Voorwaardelijke Opmaak over, die de cel(len) met een fout onzichtbaar maakt.

Geboden oplossingen hebben me geholpen! Combi van formules & voorwaardelijke opmaak geeft me het gewenste resultaat :thumb:!
Thanx!!!

Of via een foutafvangformule (deze werkt voor excel 2007). (zie de gele cellen).

j14
Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS($F$26:$F$32>0;$F$26:$F$32);RIJ()-13);"")

Let op: dit is een matrix formule

Een dergelijke formule is ook te maken voor Excel 2003.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan