• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren maar dan anders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wilookmeepraten

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Ik heb een databestand die verschillende gegevens van meedere mensen bijhoudt. Ieder persoon in de dataset heeft 4 rijen met data. Bijv:

Mark 4 6 5 4
Mark 3 3 2
Mark 2 3 3
Mark 2 5 3
Hans 3 3 4 3
Hans 3 4 5
Hans 2 3 2
Hans 2 3 3
Karin enzenz

Nu wil ik de dataset graag sorteren op de laatste kolom (hier dus de 4 en de 3), want dit is een uiteindelijke totaalscore per persoon. Probleem is alleen dat als ik daar op sorteer, dat de drie rijen die er onder horen wegvallen en onderaan ergens komen te staan. Dus: ik wil wel op de laatste kolom sorteren, maar dan moeten de rijen die erbij horen niet weggesorteerd worden. Ik hoop dat het te begrijpen is. En dat het mogelijk is natuurlijk..

Volgens mij is de sorteeractie zoals in het bestand te zien is de enige mogelijkheid. Je houdt op die manier de namen bij elkaar en per naam de hoogste score bovenaan. Kijk maar of je het wat vindt.

Bijlagen

hmm... ja.. de namen staan nu wel mooi bij elkaar, maar elke naam heeft maar 1 uiteindelijke score, en die wil ik op volgorde hebben, dus eigenlijk is er dan nog niks veranderd behalve dat de namen op alfabet staan..

is er misschien een functie die mijn bestand per 4 regels kan opdelen, zodat ik stukken van 4 regels kan sorteren ipv per regel?

ik snap het stukje data -> lijst -> lijstmaken niet.

Onder het kopje data staat bij mij niet 'lijst'

Excel 2003 is de eerste versie die de optie lijst heeft. (Bij mijn beste weten)

ik heb stukje gelezen over lijsten maken in excel hulp.. daar hebben ze het erover dat je beter niet meer dan 1 lijst per werkblad kan doen en dat doormiddel van lege rijen de lijsten van elkaar gescheiden moeten worden..

Is het maken van lijsten dan wel zo'n goed idee als ik 300 mensen in mijn bestand heb staan en dus 1200 regels?

ik ga het anders doen. Ik laat de uiteindelijke score gewoon 4 keer per naam terugkomen, dan kan ik eerst op eindscore sorteren en dan op naam..

dan maar een beetje veel getallen.. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan