sorteren op data is omgekeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

psychoplop

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2007
Beste,

ik heb onlangs een bestand met gegevens die via een query uit access getrokken zijn gekregen als ods bestand. Nu probeer ik deze gegevens te sorteren op datum, maar krijg ik absurde resultaten. Als ik kijk naar de celgegevens zie ik ipv bv 01/01/2008 '01/01/2008 staan. Als ik dat ' weghaal verandert Calc de gegevens automatisch naar 01-jan-2008. Wat kan ik doen zodat ik een filter kan toevoegen die sorteert op >=01/01/2008?

Psycho

UPDATE:

ik heb gemerkt wat problemen geeft. Blijkbaar sorteert hij de data op de dag en niet op het jaar. Hoe moet ik dit aanpassen? Bij opties kan ik enkel zeggen dat hij op maand moet aanpassen.

Laatst bewerkt:
De gegevens die je probeert te sorteren zijn TEKST geworden. Dat is te zien aan de apostrof ' vóór de datum.

Die apostrof is met Zoeken en vervangen te verwijderen, waardoor de datums dus weer gewoon datums worden. Selecteer de cellen met de apostrof

1. Ga naar Bewerken -> Zoeken en vervangen
2. In het vak Zoeken naar, voer in .* (dat is: punt asterisk)
3. In Vervangen door voer in & (dat is een ampersand)
4. Klik op Meer opties
5. Selecteer Alleen huidige selectie en Reguliere uitdrukkingen
6. Selecteer Alles vervangen

De reguliere uitdrukking .* betekent "zoek nul of meer van een willekeurig teken". De reguliere uitdrukking & verwijst naar de inhoud van de cel die zojuist werd gevonden. Dit vervangt dus de cel door zijn eigen inhoud.
En verwijdert dus de tekst-apostrof.

Jouw getallen zouden nu dus weer datums moeten zijn die te sorteren zijn

Top :thumb:

(Vergeet svp niet om de vraag op OPGELOST te zetten )

Gr,
DiGro

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan