• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren op 'maand'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
06-B02-B1921
05-B11-B1946
12-B08-B1916
27-B03-B1952
00-B00-B0000
B?? zijn maanden. Is deze kolom te sorteren op maand dan dag? Hoe? Of moet dit met een hulpkolom? En welke formule moet dan in de hulpkolom staan om te sorteren op maand/dag?
Eigenschappen > Aangepast > dd-mm-jjjj

Bekijk bijlage test3.xlsx

Laatst bewerkt:
Beste Sylvester, met dank voor jouw uitwerking. Ik zie dat de uitkomst van kolom H gebaseerd is op kolom F. De dag en maand van F komen overeen met die van H. Echter de jaartallen zijn uit kolom G en dat klopt niet. Dat moet ook uit kolom F zijn maar is in jouw voorbeeld 1901. Wil jij dat nog even aanpassen?

Laatst bewerkt:
Senso, jij schrijft:
Is deze kolom te sorteren op maand dan dag?
dat gebeurt nu.
de jaartallen zijn overal het zelfde, en ze komen niet uit kolom G . kijk maar naar de formule in kolom H .

Laatst bewerkt:
Begrijp het niet. Zal jouw bestand opnieuw downloaden en nog eens kijken. Heb jij ook gekeken?

Het kan niet. Kolom F is 1922, 1952, 1952, 1917, 1948 en geen 1901 zoals in kolom H. De dagen en maanden kloppen wel F en H.

Dus als ik het begrijp gebruik je die 1901/dat jaartal helemaal niet.

Laatst bewerkt:
je vraagt om te sorteren op maand en dan dag. dus niet op jaar.
dus vervang ik het jaar systematisch door een zelfde jaar ,zodat het jaar geen invloed heeft op de sortering (1901 heb ik gebruikt)

Laatst bewerkt:
Ja, goed, het was wat verwarrend voor mij. Waar zit dat jaartal 1901 dan? In de formule? Ga morgen verder. Bedankt tot zover.:thumb:

Zet deze eens in H2
Dan heb je geen last van die 1901

Code:
=LINKS(F2;3)&DEEL(F2;5;2)

Laatst bewerkt:
Is gelukt. Beide zijn goed. Bedankt voor de hulp.:thumb:

Nog een mooie code met Function.
Code:
Sub hsv()
    Cells(1).CurrentRegion.Offset(10).Resize(, 7) = hsv_F(Cells(1).CurrentRegion.Resize(, 7).Value, 6) '5 = sorteren op 5e kolom
End Sub

Function hsv_F(sv, x)
 Dim sq, i As Long, ii As Long, j As Long
  ReDim sq(UBound(sv) - 1)
    For i = 2 To UBound(sv)
     For ii = i + 1 To UBound(sv)
      sq(i - 1) = sq(i - 1) + Abs(Split(sv(i, x), "-")(1) & (0) >= Split(sv(ii, x), "-")(1) & (0)) + IIf(sq(i - 1) = 0, 1, 0)
      sq(ii - 1) = sq(ii - 1) + IIf(i = 1, 1, Abs(Split(sv(i, x), "-")(1) & (0) < Split(sv(ii, x), "-")(1) & (0))) + IIf(sq(ii - 1) = 0, 1, 0)
    Next ii
  Next i
   sq(0) = 0
  hsv_F = Application.Index(sv, Application.Match(Evaluate("row(1:" & UBound(sv) & ")-1"), sq, 0), Evaluate("transpose(row(1:" & UBound(sv, 2) & "))"))
End Function

Code:
=LINKS(F2;3)&DEEL(F2;5;2)

Met deze formule gaat de sortering volgens mij niet goed

Bij mij werkt die goed. Vul in een willekeurige kolom ter controle maar even de maand van "Geboren in" in en dan sorteert die formule netjes op maand (en dag).

Laatst bewerkt:
Willem, je hebt helemaal gelijk.
zie gele en groene kolom
gele kolom sorteert eerst op maand en dan op dag
groene kolom sorteert eerst op dag en dan op maand

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan