• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Sorteren op tijd, dal- en piekuren

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Goedemiddag,

mijn energiecontract loopt over een tijdje af en we hebben nogal wat gewijzigd de afgelopen tijd. Zonnepanelen erop, electrische auto erbij, etc. Ik heb een CSV download gemaakt van mijn energiemeter en in Excel ingelezen. Ik kan alleen niet veel met de tijdnotatie. Wat is graag wil is een cel waarin ik vraag om de boolean piek of dal. Groter dan 7:00 en kleiner dan 21:00 zijn piekuren, de rest daluren. Maar met de waardes in kolom A kan ik nu niks. Jullie wel? Ik leer het graag. Het bijgevoegde file is maar van één dag, het echte file uiteraard veel langer (ongeveer 365x zo lang).

Alvast bedankt,
Groeten,

Hugo

Bijlagen

Met PowerQuery kun je vrij gemakkelijk tot het gewenste resultaat komen dacht ik zo.
Maar je kan ook een formule toevoegen aan de tabel.
Code:
=ALS(EN(REST([@time];1)>=7/24;REST([@time];1)<21/24);"Piek";"Dal")

Bijlagen

Met deze formule kun je de piek en daluren weergeven

Code:
=ALS(OF(REST([@time];1)<7/24;REST([@time];1)>=21/24);"Dal";"Piek")

In excel zijn tijden een fractie van 1. ik gebruik graag de 7/24 om aan te geven dat het om 7 uur gaat.

Bijlagen

Dank, allebei! PowerQuery staat nog op mijn wensenlijstje, maar daar staat wel meer op... Ik kan verder, mijn dank grenst aan het ongeneeslijke!

Hugo

Zo te zien aan de dagtotalen is de eenheid in de kolommen B t/m E geen kWh maar W.
Dagtotalen:
T1, verbruik daltarief 5615
T2, verbruik piek 1381
T3, teruggeleverd daltarief 0
T4, teruggeleverd piek 23573
Je levert vast geen 23 mWh terug, dat zal 23,573 kWh zijn.
Voor het bepalen van de dagtotalen heb je trouwens geen extra kolom met Dal of Piek nodig, T1 blijft gedurende de piekuren constant, T2 blijft gedurende de daluren constant.
Het is dus voldoende om per dag Max(T1) - Min(T1) te bepalen om het verbruik daltarief te zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan