• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren op verjaardag

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter16

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
87
Ik heb een NAW bestand met daarin een kolom "geboortedatum". Nu wil ik (middels een macro) de NAW lijst zo sorteren dat de lijst wordt weergegeven op volgorde van jarig worden. Ik heb op deze site wel wat dingen hierover gevonden maar heb nog niet de juiste oplossing. Wie weet raad?

Pebru
 
Ga naar Extra -> Macro -> Nieuwe Macro opnemen.

Geef de Macro een naam en sneltoets.

Selecteer nu alle gegevens die gesorteerd moeten worden (niet de koppen).

Ga nu naar Data -> Sorteren en selecteer de kolom waarop geselecteerd moet worden.

Klik vervolgens op de stop knop van de macro en hij word opgeslagen.

Als je nu de sneltoets gebruikt sorteerd hij de gegevens op verjaardag.

P.S. je zou dezelfde handeling natuurlijk ook kunnen verrichten zonder die macro.
 
Helaas

Helaas,

Fred bedankt voor je antwoord maar dit is niet wat ik zocht want deze oplossing zet de gegevens op volgorde van geboortedatum. De grap is echter dat dit wat anders is dan wanneer iemand jarig is. Wie weet wel een oplossing voor mijn probleem?
 
Ik snap het probleem.

Je moet een macro hebben die alleen op dag en maand sorteert en de jaren buiten beschouwing laat.

Ik probeer nog wel even verder.
 
Peter,

Je moet in een extra kolom de dagen tot de verjaardag zetten:
=Rest(datum(Jaar(vandaag());maand(A1);dag(A1));365)

Stel dat je dit in kolom G zet sorteer je het bereik A1:G99 op kolom G oplopend. Deze handeling neem je op met de marcro-recorder (Extra -> Macro -> Macro opnemen).

Degene die binnenkort mag trakteren staat bovenaan.

Eventueel kun je de macro ook in de VBA van het werkblad zetten zodat de macro automatisch gestart wordt als het werkbald geactiveerd wordt.

Jeroen
 
nog niet helemaan?

Jeroen,

ook jij bedankt voor je reactie maar volgens mij klopt er iets niet. In cel A1 heb ik de datum 16-1-1974 staan en in B1 jouw formule. Het resultaat is 42.?? Wat is er nog niet helemaal goed? Ik zie de logica van het antwoord niet.:rolleyes:
 
Ik denk dat ik wel een oplossing heb.

Je hebt in ieder geval een extra kolom nodig.

Gebruik daar de volgende formule±

=DATUM(0;MAAND(A1);DAG(A1))-DATUM(0;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))

Zorg dat die kolom nu eigenschap GETAL heeft met 0 decimalen.

Nu kun je op die kolom sorteren op AFLOPEND.

De eerstvolgende staat nu bovenaan.

Dit moet lukken.

Groeten,

Fred
 
Bijna

Hallo Fred,

We zijn er volgens mij bijna. Nog niet helemaal want jouw formulie geeft bij een datum van vandaag (6-9-04) op geboortedatum 16-10-92 een uitkomst van +40 en bij 28-7-68 een uitkomst van -40. Hierdoor komt dus de laatst genoemde boven aan te staan. Absolute waarden laten berekenden helpt uiteraard ook niet. Ik heb ook nog getacht iets te bedenken met =als(A1>..; maar dan kom ik al gauw tegen de melding dat ik geveel argumenten gebruik. Wie weet ook dit laatste stukje van de puzzle op te lossen?

Peter:)
 
Ik denk dat ik er nu wel uit ben.

Is wel een lange formule.

=ALS((DATUM(0;MAAND(A1);DAG(A1)))<DATUM(0;MAAND(VANDAAG());
DAG(VANDAAG()));DATUM(0;MAAND(A1);DAG(A1))+(360-DATUM(0;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG())));
DATUM(0;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG())-DATUM(0;MAAND(A1);DAG(A1))))

Nu wel oplopend sorteren.

Ik hoop dat het nu volgens verwachting is.

Hij liet de formule niet helemaalzien, heb hem dus in stukken gehakt.

Groeten,

Fred
 
Laatst bewerkt:
toch nog niet?

Hallo Fred,

Als ik jouw (voor mij complexe) formule kopieer geeft excel aan dat er een fout in de formule zit. Daar ik de logica van de formule wat kwijt ben zie ik ook niet waar de fout zit. Weet jij wat er toch nog niet goed is?

Alvast weer bedankt.

Peter
 
Hallo Peter,

Ik denk dat het reageren op dit bericht de formule niet kan trekken.

Heb nu het resultaat als bijlage toegevoegd.

Daarin kun je zien hoe het nu werkt en heb je gelijk de formule goed.

Groeten,

Fred

P.S. je moet b2 even doorkopiëren naar b3 en b4
 

Bijlagen

  • verjaardag.zip
    1,9 KB · Weergaven: 219
Laatst bewerkt:
We zijn er

Hallo Fred,

Inderdaad we zijn er. Ik probeer hier de juiste formule te plaatsen:

=ALS((DATUM(0;MAAND(A2);DAG(A2)))<DATUM(0;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()));DATUM(0;MAAND(A2);DAG(A2))+(360-DATUM(0;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG())));DATUM(0;MAAND(A2);DAG(A2))-DATUM(0;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG())))

Dit leverde mij het gewenste resultaat met de hartelijke dank aan Fred.:thumb:

Peter
 
Graag gedaan Peter,

De door jouw geplaatste formule is ook niet volledig.

Zal wel een fout zitten in het formulier om te reageren.

Groeten,

Fred
 
Hallo Fred,

Je hebt gelijk, ik weet niet waar het in zit maar geintresseerden moeten het bestand van jouw dan maar downloaden want dan wordt het snel duidelijk.

Nogmaals bedankt.

Peter
 
verjaardagen

probeer ook eens bestand in bijlage
 

Bijlagen

  • juiste leefijd in jaren maanden en dagen.zip
    3,5 KB · Weergaven: 246
het werkt!

zoveel jaar later en nog steeds super!

hi ik was aan het zoeken, om ook op verjaardag te selecteren. en het is gelukt, lang leve forums, Enbedankt voor jullie kennis deling!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan