• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren optellen en scheiden van gegevens in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eudaldo

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2022
Berichten
13
Goedenavond,

ik zit met het volgende probleem. Ik heb een tabel met adressen gekoppeld aan verbruik zie onderstaande voorbeeld
Adres periodekwh
Janstraat 11-1-20201
Janstraat 11-2-20201
Janstraat 11-3-20201
Janstraat 11-4-20201
Janstraat 11-5-20201
Janstraat 11-6-20201
Janstraat 11-7-20201
Janstraat 11-8-20201
Janstraat 11-9-20201
Janstaat 1 1-10-20201
Janstraat 11-11-20201
Janstraat 11-12-20201
Janstraat 11-1-20212
Janstraat 11-2-20212
Janstraat 11-3-20212
Janstraat 11-4-20212
Janstraat 11-5-20212
Janstraat 11-6-20212
Janstraat 11-7-20212
Janstraat 11-8-20212
Janstraat 11-9-20212
Janstraat 11-10-20212
Janstraat 11-11-20212
Janstraat 11-12-20212

naar een tabel die zo uitziet

Adres periodekwh
Janstraat 1202012
Janstraat 1202124

O ja ik heb 1 en 2 gebruik maar de werkelijke getallen verschillen per maand.

hopelijk kunnen jullie mij helpen. Jullie tips zal ik morgen gebruiken.

fijn avond groet Eudaldo
 
Welkom. Goed gebruik is een representatief Excel voorbeeldbestand te plaatsen bij een vraag. Voorkomt overtypen en gokken onzerzijds.

Voor deze keer heb ik maar een voorbeeldje gemaakt. Daarin gebruik ik Power Query om de gewenste tabel te maken.

PS Welke versie van Excel gebruik je?
 

Bijlagen

  • vb_Eudaldo (AC).xlsx
    18,5 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt voor je tip en info, ben nogal groen in excel. Ik gebruik de versie van office 2016. ik zal morgen jouw tip toepassen. Bedankt en fijne avond.

groet Cesar
 
Goedemorgen bedankt voor je hulp. Ik ben nu zo ver gekomen dat ik de eerste tabel kan reproduceren uit een Excel bestand. Mijn vraag is hoe kan ik de tweede tabel maken in een andere blad.

groet Cesar
 
Via gegevensbewerking > gegevens ophalen > power query editor starten kun je zien welke stappen ik heb ingesteld om (na inladen van de gegevenstabel) je tweede tabel te krijgen. (Eventueel nog Queryinstellingen aanzetten via menu weergeven).

In bijlage ook nog een tweede optie die wellicht wat gemakkelijker is voor jou: een draaitabel.
 

Bijlagen

  • vb_Eudaldo (AC2).xlsx
    22,5 KB · Weergaven: 23
daar ben ik weer

Goedemiddag

Ik heb geprobeerd een draaitabel te maken maar krijg en ander resultaat.

Ik ga als volg te werk
  • ik selecteer invoegen draaitabel
  • selecteer de gegevens
  • sleep adres en jaar naar rijen
  • en sleep kwh naar waarden
het resultaat is niet wat jij voor elkaar kreeg.
het veld jaren staat niet op het tabel hoe heb je die gedefinieerd?

Groet Eudaldo
 

Bijlagen

  • vb_Eudaldo 1.xlsx
    22,8 KB · Weergaven: 8
Dat is een instelling.

Kies bij ontwerpen > rapportindeling voor tabelweergave.

Daarna kun je nog naar keuze de sub- en eindtotalen aan- of uitzetten per rij/kolom.
 
Bedankt

Bedankt voor je hulp AlexCEL. Mijn probleem is opgelost, het schelt heel veel werk.


groet Eudaldo
 
Het kan ook gewoon met een formule.
Dan ben je altijd up to date:


De Engelse formule:
Code:
=SUM(Tabel1[kWh]*(YEAR(Tabel1[periode])=[@Jaar]))
De Nederlandse formule:
Code:
=SOM(Tabel1[kWh]*(JAAR(Tabel1[periode])=[@Jaar]))
 

Bijlagen

  • vb_Eudaldo HD.xlsx
    19,4 KB · Weergaven: 28
Zeker kan dat, maar dan moet je wel een lijst met adressen hebben.
 
@Alex, Lijst met adressen? Die heb ik in mijn formule niet nodig. Ik zou niet weten waarom. Ik gebruik van de tabel alleen, maar de kolommen KWH en periode.
 
Voor dit specifieke voorbeeld is het gemakkelijk, slechts 1 adres.

Maar wat als deze lijst 1000 adressen omvat? Dan zul je hier eerst een lijst met unieke waarden van moeten maken als je die nog niet hebt, en daarna kan de formule-optie ook prima.
 
@Alex,

Je vergist je. De kolommen met de adressen in beide tabellen heeft de aanvrager gemaakt, maar die kan je gewoon weggooien of laten staan, dat heeft geen invloed op de berekening.

De formule die de aantallen KWH berekent over een jaar (en daar gaat het hierom) gebruikt GEEN adres.
Het gaat hier uitsluitend om de formule die in cel G2 moet worden ingetikt: =SOM(Tabel1[kWh]*(JAAR(Tabel1[periode])=[@Jaar]))

Deze formule gebruikt alleen kWh en periode. En waarom zou deze formule een adres gebruiken. Adres staat er geheel los van en heeft niets met de berekening te maken.
 
@Hans,
denk niet dat ik me vergis. Met jouw formule, niets mis mee, kun je voor een specifiek adres het aantal kWh optellen. Maar zodra er meer adressen in de lijst staan, zul je deze eerst op unieke waarde moeten sorteren. In dit specifieke voorbeeld niet het geval, maar in een eigenlijke lijst van TS misschien wel. Vandaar.

Case closed wat mij betreft.
 
Ik ga altijd uit van wat de TS opgeeft.
Uit het bestand wat hij opgeeft lijkt het dat hij voor 1 adres een oplossing vindt.

Indien sprake is van meerdere adressen dan zal daar op één of andere manier rekening mee moet worden gehouden. Of dat nu VBA is of een formule dat maakt niet uit.
Om een formule oplossing als een nadeel weg te zetten, omdat dan adressen uniek gemaakt moet worden dat gaat er bij mij niet in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan